Dopravní značení

2. srpen 2006
Vaše téma

Náš každodenní celodenní seriál jsme dnes v Radiožurnálu věnovali dopravnímu značení, to by mělo projít dost radikální obměnou, ale značek je hodně a často se řidič dostává do nebezpečí nebo přinejmenším ohrozí plynulost provozu, když značení dodržuje absolutně důsledně. To, které značky se mají rušit a jak by se k nim měli chovat řidiči, shrnuje v posledním dílu dnešního Vašeho tématu Jiří Kokmotos.

Jiří KOKMOTOS, moderátor:
Základem bezpečné jízdy na silnicích je dodržování pravidel. To nám v posledních několika týdnech zejména díky bodovému systému jde celkem dobře. Na silnicích během července tohoto roku zemřelo o polovinu méně lidí než za stejné období loni. Co ale přinesl mimo jiné nový zákon, je potřeba změnit některé dopravní značky.

Jiří WOLF, mluvčí Magistrátu hlavního města Prahy:
Tak určitě k odstranění některých dopravních značek v Praze dojde, možná ve větší míře dojde i ke změnám právě v dopravním značení tam, kde se to týká rychlosti, to znamená nejvyšší povolené rychlosti na území hlavního města Prahy.

Jiří KOKMOTOS, moderátor:
Říká Jiří Wolf, mluvčí pražského magistrátu. Ale nejde jen o úpravu rychlostí, je nutné i trochu, jak se říkává, prokácet let dopravních značek, protože není v lidských silách zvládnout mnoho značek naráz. Pokud se ale někde vyskytne situace, že je nutné několik příkazů najednou, řidič by měl značky automaticky respektovat a dodržovat je. Dosavadní praxí podle dopravních psychologů je ale spíše to, že lidé si zkontrolují ne, co jim říká značka, ale jestli v blízkosti není nějaká policejní hlídka, aby mohli zákaz obejít. Možná, že právě revize dopravního značení vše změní. A kdo ji vlastně provádí?

Jiří WOLF, mluvčí Magistrátu hlavního města Prahy:
Ústav dopravního inženýrství ve spolupráci s Policií České republiky vytipoval úseky, kde ta rychlost je nepřiměřeně nízká. Pak probíhá celá řada jednání, která jsou potřebná k tomu, by se ta značka dala změnit. A samozřejmě dáme také na náměty některých spoluobčanů pražských, kteří ty náměty posílají. A i ty náměty občanů a řidičů se v současné době projednávají.

Jiří KOKMOTOS, moderátor:
Říká opět Jiří Wolf. Na změně značení se podílí ale nejen magistrát či kraj, dopravní experti a policie, ale i jednotlivé obce nebo městské části. Více už mluvčí jedné z nich, Prahy 6, Martin Šálek.

Martin ŠÁLEK, mluvčí Městské policie Prahy 6:
V celém městě je to jistě složitý úkol. My v tuto chvíli tuto činnost děláme pro území městské části. Zhruba ještě týden budeme projíždět a prověřovat všechny úseky, které se nás týkají, zda prostě značení je opravdu smysluplné. Jistě dojde k tomu, že na některých místech budeme rychlost upravovat, a to tak, že nejspíš i směrem k uvolňování rychlosti, nicméně ne v rezidenčních zónách.

Jiří KOKMOTOS, moderátor:
Mnohde tak uvolnění limitů zase blokují retardéry, jejichž demontáž by byla hlavně hodně drahá a v obytných zónách asi i kontraproduktivní. I když budouli řidiči dodržovat pravidla, pak jsou i retardéry zbytečností.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON I.T., s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

autor: Jiří Kokmotos
Spustit audio

Více z pořadu