Zástupci Správy železnic, Vyškova a projektanti představili plány modernizace železniční trati mezi Brnem a Přerovem
Plánovaná modernizace železniční trati Brno – Přerov v úseku od Blažovic po Nezamyslice má podle plánů Správy železnic začít za tři roky. Zlepšit informovanost lidí o této dopravní stavbě si dalo za cíl vedení Vyškova a uspořádalo prezentaci projektu. Zdvoujkolejnění trati a její napřímení umožní zvýšit rychlost vlaků až na 200 km/h, jízdní doba mezi Vyškovem a Brnem se tak zkrátí na polovinu. Snížit se má i hlučnost. Ne všude jsou ale s novým vedením kolejí spokojení.
„Velký záběr zemědělské půdy, pak nám vadí, že ta trasa není smysluplná, je delší než jiná možná varianta a taky nám vadí fragmentace samotného katastru Pustiměře, protože obec je z jedné strany obklíčená dálnicí, z druhé strany je vojenský prostor z další strany se nám tlačí dráha,“ vypočítává dopady nové trasy železnice místostarosta Pustiměře Lukáš Peška zvolený za KDU-ČSL.
Další obavy má z toho, že trať povede pár set metrů od nejbližších domů hlubokým zářezem v terénu. „To krajinný ráz ovlivní a další věc je, že se může ztrácet voda ze studní. Ale ona se může ztrácet následně i z těch polí. Ale pokud už prostě není zbytí a musí ta trať vést zrovna tudy, tak je potřeba, aby stát nějakým způsobem tu újmu kompenzoval.“
Spokojeni ale nejsou ani tam, kde část původní trati naopak zanikne. Zruší se totiž zastávka Hoštice-Heroltice. Místní s tím nesouhlasí, říká nezávislý starosta Luděk Kolkop: „V dnešní době už není tak vytížená, ale určitě je pro nás zásadní, protože přece jenom ji naši lidé ještě pořád využívají.“
Proč je přeložka trati nezbytná, vysvětluje mluvčí správy železnic Dušan Gavenda: „Dnešní jednokolejná trať se mezi Vyškovem a Ivanovicemi na Hané klikatí mezi zastavěným územím a terénní podmínky zde neumožňují ji smysluplně napřímit. To bude možné právě díky vedení trati novou trasou, velký oblouk koleje výrazně napřímí a vlaky budou moct jezdit vyšší rychlostí.“
Příležitost k rozvoji
Přímo ve Vyškově vidí v modernizaci trati příležitost k rozvoji. Změní se vedení kolejí ve směru na Nezamyslice a to do budoucna umožní vybudování východního obchvatu města. „Myslím, že taková investiční akce, která natolik změní Vyškov, tady nebude další stovky let. Věříme, že jsme schopni to město zase posunout někam dál a zpříjemnit žití v něm,“ vysvětluje nezávislý místostarosta Vyškova Karel Goldemund.
Vedení radnice požaduje zapracovat do projektu sedm bodů. Nejzásadnější je podle Goldemunda umístění nákladového nádraží a na jeho místě vybudování velkokapacitního parkoviště. Teď se jedná o tom, kdo to zaplatí. „Ve shodě nejsme ohledně toho parkoviště, které představuje zhruba 500 parkovacích míst. Projektant říká: ano, my to umíme vyprojektovat, ale už si neumíme úplně představit, že by to měl platit stát, potažmo železnice,“ popisuje Goldemund.
Modernizace trati má začít za tři roky, doplňuje za Správu železnic Dušan Gavenda: „Pro stavbu Blažovice – Vyškov aktuálně běží tendr na zhotovitele projektové dokumentace pro stavební povolení a stavět by se zde mělo od roku 2026. V úseku mezi Vyškovem a Nezamyslicemi je nyní požadováno nové posouzení vlivu na životní prostředí EIA a následně budeme žádat o územní rozhodnutí, předpoklad realizace stavby je v tomto případě od roku 2027.“
Celkové náklady modernizace trati přesáhnou 80 miliard korun.
Související
-
Železničáři začali modernizovat trať ze Střelic do Zastávky u Brna, zohlední i úzkokolejku
Správa železnic začala s modernizací trati ze Střelic do Zastávky u Brna. Hotovo bude na konci roku 2024. Cestu do krajského města to zrychlí o několik minut.
-
Správa železnic zprovozní v roce 2023 koridor pro mezinárodní vlaky z Prahy do Brna
Správa železnic má příští rok v plánu investice za skoro 49 miliard korun. Dalších asi 18 milard půjde na opravy a údržbu tratí. Meziročně je to zhruba o 7 miliard víc.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Nejméně 21 lidí zemřelo při nehodě autobusu u italských Benátek, zřítil se z nadjezdu na železnici
-
Rusko nezajímá obecné dobro. Nechtějí ani spojovat bezpečnost a klima, varuje velvyslanec při OBSE
-
Příspěvky vyřízené z gauče, poradenství klientům a úbytek administrativy, plánuje nový šéf Úřadu práce
-
McCarthy končí v čele sněmovny USA, republikánští rebelové poprvé v historii odvolali předsedu