Zastaralou technologii vystřídaly moderní počítače. Na hlavní nádraží v Brně se příští týden vrátí vlaky

Systém páček, tlačítek a zvonů už je na hlavním vlakovém nádraží v Brně minulostí. Železničáři tam teď finálně testují nové zabezpečovací zařízení za víc než dvě miliardy korun. Právě kvůli jeho instalaci nejezdila na hlavní nádraží poslední rok většina vlaků. Od neděle 15. prosince se provoz vrátí do starých kolejí. A na vlaky už budou dohlížet moderní počítače.

Ruch soustavy páček, tlačítek a zvonečků. Takto ještě před výlukou znělo zabezpečovací zařízení z 60. a 80. let. „Staniční zabezpečovací zařízení je elektromechanické. A to co vidíte, to monstrum zelený, tak to je řídicí přístroj,“ popsal dříve pro Český rozhlas Brno  přednosta správy sdělovací techniky Vlastislav Mička. Teď je provoz v nově postavené budově výrazně tišší a klidnější.

Železničáři na hlavním nádraží v Brně testují nové zabezpečovací zařízení

V řídicí místnosti teď stojí tři řady stolů. „Uprostřed sedí hlavní výpravčí, to je mozek odpovědný za online provoz v celém železničním uzlu. A v patře pod námi je pak ten technologický mozek,“ ukazuje na schéma zasedacího pořádku ředitel Oblastního ředitelství SŽDC Brno Libor Tkáč. V každé řadě jsou tři místa na sezení. Před každým člověkem osm monitorů, všichni sedí čelem ke stěně, na které visí velká obrazovka s aktuálními odjezdy vlaků.

„Před zahájením výluky v Brně byl provoz organizován z jednoho pracoviště výpravčího a dále šesti dílčích stavědel, která byla rozesetá po hlavním nádraží. Nyní je provoz v uzlu Brno řízen z jednotného pracoviště, takže ta koordinace řízení je naprosto koncentrovaná a koordinovaná,“ upozorňuje Tkáč na výhody nového zabezpečovacího systému.

Čtěte také

Bezpečnější provoz

Provoz na hlavním nádraží v Brně je nově bezpečnější. Denně na něj přijede až 620 vlaků. To je na hraně kapacity. A podle železničářů už nádraží nejde víc ‚nafouknout‘. A tak se příští rok může cestujícím stát, že ne vždy na hlavním nádraží vystoupí. „Pokud dojde k nějaké mimořádnosti, tak některé vlaky budeme muset odklonit. V případě linky S3 to bude na Dolní nádraží. V případě linky R8 to bude na Židenice nebo Královo Pole,“ potvrzuje provozní náměstek generálního ředitele SŽDC Miroslav Jasenčák a dodává, že lépe už všem dopravcům, tedy Českým drahám a Regiojetu nebylo možné vyhovět.

Konec oprav

Současně s novým zabezpečovacím zařízením dokončí v polovině prosince dělníci i opravy prvního nástupiště a zašlé výpravní budovy. Tyto práce měla na starosti firma Brno new station development (BNSD), která má budovu v dlouhodobém pronájmu od Českých drah. Šéf firmy Ivo Vrzal věří, že staveniště do dvou týdnů zmizí.

Hlavní nádraží v Brně

„Klepu na dřevo, a věřím, že se to povede, pokud se třeba někde nezasekne kamion s materiálem. Opravili jsme první nástupiště, ve výpravní hale pokladny, přidali jsme nové světelné systémy, opatření proti holubům, zádveřní systém, aby tam netáhlo,“ vyjmenovává Vrzal jen některé z prací, které dělníci v minulých měsících provedli.

Všechny vlaky se na hlavní nádraží v Brně vrátí 15. prosince. Železničáři kvůli úplnému dokončení všech prací počítají ještě s krátkodobými, většinou jednodenními výlukami, pravděpodobně na jaře. BNSD chce do konce příštího roku opravit levé křídlo výpravní budovy, později pak i křídlo pravé.

autor: Tomáš Kremr
Spustit audio

Související