Zásahy na dálnici komplikují nevychovaní řidiči. Neumí vytvářet záchrannou uličku

Řidiči na dálnicích neumí tvořit takzvanou záchrannou uličku, stěžují si na to jihomoravští hasiči.

Jihomoravští hasiči si stěžují na neukázněnost řidičů na dálnicích, neumí podle nich správně tvořit takzvanou záchrannou uličku. To se ukázalo i včera, kdy kvůli sněhové kalamitě několik nehod zablokovalo provoz na dálnici D1 u Brna a hasiči se k nim dostávali velmi obtížně. Na problém upozorňují i policisté a záchranáři. 

Klasická situace: hasičský vůz nebo sanitka se s houkáním blíží ke koloně na dálnici. Zvuk sirény ale s řidiči ani nehne, cestu začnou vyklízet teprve tehdy, když ve zpětném zrcátku spatří blikající majáky.

Pokud na místo zásahu jede víc aut za sebou, nijak jim to situaci neusnadní, protože řidiči se hned po průjezdu prvního vozu vrací zpátky do jízdních pruhů a uličku hned uzavřou.

„Řidiči na dálnicích záchrannou uličku tvořit neumí,“ shrnuje mluvčí jihomoravských hasičů Jaroslav Mikoška. Jeho kolegové na dálnicích přitom zasahují asi 300krát ročně.

„Pokud přijíždíme k dopravní nehodě, před kterou vznikla kolona, setkáváme se s tím, že se vždy ta ulička pro nás teprve vytváří a není nachystaná. Samozřejmě dálnici využíváme i jako dopravní tepnu, kterou jedeme k jiným zásahům, než jsou třeba nehody na samotných dálnicích,“ vysvětluje nutnost včasného vzniku uličky.

Řidiči přitom mají povinnost tři metry širokou uličku tvořit už ve chvíli, kdy přijíždějí do kolony.

„Vytvořit průjezdný pruh je třeba ještě před tím, než auta zastaví v koloně. Měl by být široký tři metry. Ten, kdo jede v levém jízdním pruhu, na dálnici najede až ke svodidlům, klidně může najet i na travnatý pás, ten, kdo jede v pravém jízdním pruhu, zase najede, co nejvíce doprava,“ vysvětluje mluvčí Jihomoravských policistů Pavel Šváb.

Zůstat při krajnici mají řidiči po celou dobu, co stojí v koloně. Ulička slouží nejen pro hasiče, policisty nebo záchranáře, ale i pro rychlejší příjezd vyprošťovací techniky.

Za blokování průjezdu záchrannou uličkou hrozí řidičům na místě pokuta až dva tisíce korun. V sousedním Rakousku je to přes dva tisíce euro, tedy asi 50 tisíc korun.

„Tam to funguje velmi dobře, je to dáno asi i tím, že kolem dálnic je poměrně hodně tabulí, kde jsou informování řidiči, jak tuto uličku tvořit a je jim podvědomě připomínáno, že ji prostě tvořit mají,“ doplňuje mluvčí hasičů Mikoška na kampaň v sousedním Rakousku. Od roku 2006 je přitom tvoření záchranné uličky na dálnicích a silnicích pro motorová vozidla povinné i podle zákona.

autoři: Alžběta Nečasová , ska
Spustit audio