Zajímavosti z provozu letecké dopravy, souhrn

19. březen 2007
Vaše téma

Létaní je věcí, která fascinuje asi každého kluka, nejenom kluka, jenomže najde se i několik takových, kterým letecký provoz spíš život znepříjemňuje. Mluvíme o těch, kteří bydlí nedaleko letištních runwayí. I jim a také kontrol letového provozu, jsme věnovali dnešní Vaše téma.

V průměru každých padesát vteřin přeletí nad našimi hlavami jedno letadlo. Je to docela hodně, ale v porovnání s dalšími zeměmi, jako například Německo, to zas až tak strašné není. Právě naši západní sousedé zvládnou až tři miliony letadel za rok, jenže náš vzdušný prostor ještě není zcela vyčerpán a jak potvrdil mluvčí řízení letového provozu Richard Klíma, jde spíš o pozemní personál, než o vzdušný prostor.

Richard KLÍMA, mluvčí řízení letového provozu:
Pokud chcete zvyšovat kapacitu vzdušného prostoru, musíte ten vzdušný prostor rozdělovat do takzvaných sektorů. Čím více máte sektorů, tím větší je kapacita vzdušného prostoru. Samozřejmě ta kapacita vzdušného prostoru kolísá podle toho, o jaký provoz denní nebo noční se jedná, anebo jestli se jedná o provoz v létě nebo v zimě. Kdy samozřejmě ty špičky provozu jsou různé. Takže podle hustoty provozu, řízení letového provozu otvírá sektory a samozřejmě čím hustší je provoz, tím více těch sektorů je otevřeno. A čím více sektorů je otevřeno, tím více můžete těch letadel během hodiny odřídit.

Jiří KOKMOTOS:
I když díky houstnoucímu letovému provozu naše republika docela slušně vydělává na poplatcích, tak mohou být i lidé, kterým hluk letadel vadí. A o koho jde, přeci hlavně o ty, kteří bydlí nedaleko letišť. I když, jak sami přiznávají, už si na letecký provoz vesměs zvykli.

osoba:
Já nejsem nervní, tak asi to nevnímám, někdo, kdo je nervní, tak to vnímá víc, když startujou, tak to víc slyšíte.

Jiří KOKMOTOS:
Měli jste třeba zezačátku strach tady z těch letadel?

osoba:
Nám to ani nepřijde, že tady letadla jsou.

osoba:
Teď jsme zažili i ty /nesrozumitelné/ a ty startovaly už ve dvě v noci, aby mohly ráno v šest vyletět, takže to bylo horší, teď už to není tak slyšet.

Jiří KOKMOTOS:
Možná, že shovívavý přístup občanek Tuchoměřic sousedících s runwayí ruzyňského letiště je zapříčiněn i dobrými vztahy, které Letiště Praha podporuje, co se jen dá.

osoba:
Okna a balkónové dveře byly vyměněny u více než dva tisíce tři sta objektů. Pak je tu také finanční podpora pro obce a městské části, které jsou vlastně dotčeny tím provozem Letiště Praha. Letiště Praha od roku 2004 připravilo program finanční podpory těchto obcí a městských částí a věnovalo už více než padesát jedna milionů korun. Jsou to různé projekty na ochranu životního prostředí, ať už to jsou cyklostezky, opravy chodníků tak, aby byly bezprašné, řada dalších projektů.

Jiří KOKMOTOS:
A půjde to dál. Za posledních devět let Letiště Praha investovalo půl miliardy korun do obcí kolem letiště. Letos dokonce vypsalo granty na speciální projekty pro své sousedy.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON I.T., s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

autor: Jiří Kokmotos
Spustit audio

Více z pořadu