Žádné nové inscenace. Letošní 47. sezona HaDivadla se ponese ve znamení Nerůstu
7. října proběhlo představení 47. sezony jedné ze tří scén Centra experimentálního divadla v Brně, HaDivadla. Letošním mottem je Nerůst.
Po úvodních slovech uměleckého šéfa Ivana Buraje následovala krátká přednáška environmentalisty, ekologického ekonoma a lektora organizace NaZemi Tadeáše Žďárského. Ten v přenášce představil základní myšlenky politického, ekonomického a sociálního hnutí, kterým nerůstové hnutí je. Teorie nerůstu zdůrazňuje potřebu snížit globální spotřebu a produkci. Prosazuje sociálně spravedlivou a ekologicky udržitelnou společnost. Hodnotou podle nerůstové teorie není indikátor prosperity hrubého domácího produktu, ale sociální a environmentální blahobyt.
Nerůstová teorie klade důraz na péči, komunity, sdílení, otevřenost a vstřícnost. V HaDivadle chtějí letos společně s diváky hledat odpovědi na to, jak tvořit šťastně, jak uvidět nesamozřejmost světa, jak zacelit protrhané hráze výkonnosti, zkrátka: jak nerůst.
Sezona bez nových inscenací
V této sezoně nebudou herci a divadelní tvůrci zkoušet žádné nové inscenace. Premiérována byla a budou představení, která vznikala a byla připravována v době uzávěr a karantén v loňské sezóně nesoucí název Adaptace. Konkrétně se jedná o inscenaci Moby Dick (režie Rastislav Ballek, premiéra 7. září 2021), dále o inscenaci Zeď v režii Kamily Polívkové (premiéra 16. října 2021) a připravovanou premiéru inscenace Jiřího Austerlitze Po celou dobu představení probíhá představení (naplánovanou na 20. listopadu 2021).
Vedení divadla, herecký soubor i další zaměstnanci divadla ještě nikdy nebyli tak dlouho bez kontaktu s jednotlivými inscenacemi. Postupný návrat do uměleckého provozu i téma letošní sezony vedly k tomu, že se v HaDivadle rozhodli nové inscenace nepřidávat, ale pracovat s těmi představeními, která mají k dispozici. Pomocí tvůrčích intervencí do existujícího repertoáru mají po celou dobu sezony vznikat nové, jedinečné verze existujících inscenací. K těmto akcím byli přizváni tvůrci původních inscenací jako Jiří Havelka, Miroslav Bambušek či Kamila Polívková. Zásahy, změny či doprovodný program k inscenacím navrhnou také herci a další členové souboru HaDivadla.
Nejen to, jak může nerůstová strategie ovlivnit fungování umělecké instituce, vysvětlují umělecký šéf Ivan Buraj, dramaturg divadla Matěj Nytra a intendantka divadla Anna Stránská. Poslechněte si rozhovor!
Související
-
Aby měli mladí chuť chodit do divadla. HaDivadlo zve do Klubu mladých diváků Brno
Od začátku školního roku se po rozpačitém rozjezdu poznamenaném pandemií rozbíhá projekt, který propojuje většinu brněnských divadel a zve na svá představení mladé dospělé.
-
Klimatická krize přináší zajímavá témata, nejmladší režiséři jimi jsou nabití, říká Ivan Buraj
Jako dítě trávil prázdniny u excentrické pratety, která ve svém domě chovala prase a o po malém Ivanovi vyžadovala konstantní přísun zábavy.
-
Divadlo není produkt! O nepravidelné dramaturgii brněnského HaDivadla
Poslední sezóna této alternativní scény měla podtitul „Práce“. Co přinesla a jaké jsou další umělecké ambice divadla?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Děsivá freska válečné krajiny, u které se nepřestávám smát.
Petr Gojda, slovesný dramaturg, Centrum výroby Českého rozhlasu


Osudy dobrého vojáka Švejka KOMPLET
Pro jedny šťastný blb a ignorant, pro druhé vychytralý šašek. Pro nadporučíka Lukáše boží dobytek. Pro jedny ikona totálního odcizení a nihilismu, pro jiné bojovník proti válce, pro další anti světec a antihrdina. Čte Oldřich Kaiser