Vykrádání automobilů, bezpečnostní zařízení

1. září 2005
Vaše téma

Po celý den jsme dnes ve Vašem tématu se věnovali problematice vykrádání aut. Nabídli jsme informace, jak se preventivně proti vykradení zabezpečit. A zároveň jsme také mluvili o tom, jak postupovat při zjištění, že nám někdo ukradl něco z auta. Když někdo, někdy přijde k vykradenému autu, co musí udělat?

Jiří Kokmotos: Pokud je to majitel auta, tak rozhodně nepanikařit a nesnažit se to auto odemknout, uklízet ho a podobně. Na to apelují hlavně policisté, protože mnohdy právě neopatrní majitelé aut v prvním šoku zlikvidovali téměř všechny stopy, které pachatel v autě zanechal. Tudíž důležité je zavolat policii, která přijede nehodu vyšetřit. My jsme také mluvili o tom, proč to policistům mnohdy tak dlouho trvá než na místo činu dojedou? On to vysvětlil i nadstrážmistr Zdeněk Trčka.

Zdeněk Trčka: To záleží na okolnostech, samozřejmě. Nejde to určitě ihned i kdyby to člověk třeba sám sebevíce chtěl. Záleží na vytíženosti toho oddělení, pod které spadá místně.

Naši posluchači se ptali také na bazary, protože tam mnohdy končí ukradená autorádia. Pojďme si říci, jak to v bazarech funguje?

Jiří Kokmotos: Mluvili jsme o tom, že zákony jsou k provozovatelům dosti benevolentní. Musí si sice ověřit jméno prodávajícího podle občanského průkazu, ale zákon nevyžaduje a ani mu neumožňuje konec konců tomu provozovateli autobazaru kontrolu, zda-li občanský průkaz patří osobě, která ho předložila. Takže policisté mají akorát jediný požadavek, zpřísnění tohoto zákona.

Na závěr Vašeho tématu, na úplný závěr si pojďme ještě jednou připomenout možnosti zabezpečení automobilu.

Jiří Kokmotos: Tak rozhodně platí, že by se při nákupu auta nemělo šetřit na bezpečnostních zařízeních. A to ať na těch mechanických nebo elektronických. Kromě klasického zámku na volant nebo na řadící páku se prodávají i alarmy a třeba systémy, které pak ukradené auto dokáží vyhledat pomocí satelitu. Zabezpečení aut by se nemělo podceňovat už jen kvůli tomu, že nezabezpečené auto nám třeba nemusí nikdo pojistit proti vykradení.

Miroslav Urban: My dneska zpracováváme tak zvaný Syrez, systém registrovaného zabezpečení, kde bychom jednotlivé druhy zabezpečení obodovali. Přidělili jim určitý počet bodů a pojišťovny by si následně pro určitou kategorii vozidel, dejme tomu cenovou kategorii vozidel, stanovily úroveň toho zabezpečení. Takže my dneska nemůžeme říci, že je potřeba mít jenom mechanickou zábranu nebo jenom poplachový zařízení, jenom ten alarm. Vždycky by to měla být určitá kombinace těchto zařízení.

Jiří Kokmotos: Říká inženýr Miroslav Urban z Certifikačního institutu České asociace pojišťoven. Ten Syrez by mimochodem měl vejít v platnost na začátku roku 2006. No a já už jen dodám, že v autě by se neměly nechávat snad cenné věci a už vůbec ne na sedadle spolujezdce nebo kdekoliv na sedačkách. Prostě, aby nebyly vidět.

Autorizovaným pořizovatelem elektronického přepisu pořadů Českého rozhlasu je ANOPRESS IT, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

autor: Jiří Kokmotos
Spustit audio

Více z pořadu