Vracíme centrum chodcům. Brno zakázalo průjezd aut přes pěší zónu
Vracíme centrum chodcům – taková slova doprovází změnu pravidel vjezdů do historického centra Brna. Magistrát tak reaguje na kritiku obyvatel, kteří označovali pěší zónu za dálnici. Před dvěma lety totiž bývalé vedení města upravilo podmínky pro vjezd a s tím začaly i problémy.
Historické centrum kolem náměstí Svobody je rozdělené na sedm oblastí. Řidiči dostanou povolení k vjezdu pouze do jedné z nich. Třeba podle toho, jestli tam bydlí, nebo podnikají. Mezi zónami bude zakázáno přejíždět, jinak šofér dostane pokutu. To znamená, že náměstí Svobody už nebude průjezdné skrz naskrz.
Magistrát taky slíbil, že omezí počty vydaných povolení k vjezdu. Z necelých 13 tisíc by to mělo být o několik tisíc méně. Nicméně počet vydaných povolení není tak důležitý. Ne vždy totiž všechna auta budou v jeden čas v centru. Jde spíš o omezení průjezdů. Doteď totiž přes náměstí Svobody projede 1500 aut denně.
Čtěte také
Fungující kamery
Budou už také fungovat kamery, které mají řidiče kontrolovat. I když v prvních týdnech se ještě mají přístroje kalibrovat. Tak či tak by od podzimu už neměli u vjezdů do centra hlídkovat strážníci. Vše má obstarat kamerový systém. Ten dva roky sloužil jen ke statistickým účelům. Radnice totiž musela dokoupit další kamery, aby byl případný přestupek řádně zaznamenaný. Celé to stálo asi 40 milionů korun.
Ranní zásobování
Někteří řidiči se v pěší zóně vymlouvali na zásobování a jezdili tam kdykoliv během dne. Změní se i to. Magistrát zavedl časy pro zásobování pouze na ráno a dopoledne, od šesti do půl jedenácté. Kdo jako zásobování vjede jindy, kamery ho zachytí a dostane pokutu. Týká se to i kurýrů s jídlem, kteří do pěší zóny nebudou moct vjet.
Poslíčci na kolech
Služby jako DámeJídlo, Wolt nebo Dodo rozvážející hotová jídla z restaurací můžou parkovat jenom ve vybraných ulicích, třeba na Veselé, Jezuitské, nebo na Baštách. Tam je vyznačených několik parkovacích míst pro krátkodobé zastavení. V praxi to bude vypadat tak, že kurýr s jídlem zastaví na tomto místě, pěšky dojde do restaurace třeba na náměstí Svobody, a jídlo si pak odnese do auta. Oslovené kurýrní služby oznámily, že se to pokusí vyřešit posílením poslíčků na kolech – ti totiž nemají vjezd do pěší zóny omezený. Problematické to pro ně ale bude v zimě.
Čtěte také
Více kamer i botiček
Jak bude magistrát řešit auta, která v pěší zóně parkují, kde nesmí? Magistrát věří, že právě úpravou vjezdů už se tento problém eliminuje. Městská policie navíc bude mít díky zprovoznění kamer víc kapacit na řešení parkování. To znamená, že se strážníci budou moct zaměřit i na auta, která si z pěší zóny dělají vlastní parkoviště. Šéf městské policie Luboš Oprchal ujistil, že strážníci se těmto autům od léta věnují víc a mnohem častěji rozdávají takzvané botičky.
Na návštěvě
Do historického centra mohou vjet návštěvníci, ale pouze do Veselé a Besední ulice a k Šilingrovu náměstí. Tedy tam, kde jsou veřejná parkoviště. Třeba právě na Besední nebo v parkovacím domě Domini, případně v garážích pod Velkým Špalíčkem. Naopak přísnější bude regulace na Zelném trhu, ten bude nově v režimu pěší zóny.
Související
-
Do pěší zóny v Brně od září nebudou moct jezdit kurýři s jídlem
Brněnský magistrát od prvního září omezí vjezd aut do historického centra města. Ve středu to potvrdili radní.
-
Brno zavádí speciální stání pro koloběžky. Za parkování mají firmy posílat odměny
Brno má mezi českými městy jedno nové dopravní prvenství. Magistrátní úředníci vymysleli dopravní značku pro speciální parkovací místa na koloběžky.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Svobodný svět je na ústupu a naše moralizování nefunguje. Musíme se bránit, tvrdí poradce premiéra
-
Sokolové bojují o ukradené peníze. Policie u asistentky zajistila 11 milionů v hotovosti
-
Po českých silnicích jezdí 18 tisíc sedmnáctiletých řidičů. Policisté s nimi dosud řešili jen osm nehod
-
‚Dělejte si, co chcete, pokud to nebude politika.‘ Vietnamský novinář popisuje cenzuru i popravy