Ve Veselí nad Moravou začíná přestavba přístavu Baťova kanálu. Počet stání pro lodě se zvýší

22. leden 2020

Ve Veselí nad Moravou začaly práce na rozšíření přístaviště, které se má stát jedním z největších na Baťově kanálu. Plány s jeho dalším rozvojem mají jak správce Povodí Moravy, tak Ředitelství vodních cest i obce, které vodní cesta protíná.

Baťův kanál je v současné době přes 50 kilometrů dlouhý a vede od Otrokovic přes Veselí nad Moravou, Strážnici a Petrov až ke slovenské Skalici. Za několik let by se měla vodní cesta prodloužit na sever až do Kroměříže a z druhé strany k Hodonínu, dohromady bude mít o 25 kilometrů více. V Národním investičním plánu stát počítá s investicemi do Baťova kanálu za bezmála 2 miliardy korun. V plánu sice chybí konkrétní financování jednotlivých investic, ředitel Ředitelství vodních cest Lubomír Fojtů ale řekl, že v následujících letech vzniknou nové přístavy v Hodoníně, Kroměříži, Starém Městě u Uherského Hradiště a v Napajedlech-Pahrbku. Letos v září začne výstavba plavební komory v Rohatci u Hodonína, v roce 2022 pak komora v Bělově.

Kanálem až do Olomouce?

Memorandum o spolupráci na prodloužení Baťova kanálu inicioval v první polovině roku 2019 Olomoucký kraj. Vodní cesta by podle plánu mohla vést korytem řeky Moravy lodí z Kroměříže přes Kojetín a Tovačov až do Olomouce. Ještě na podzim se k memorandu měst a obcí připojil například Přerov a také Zlínský kraj. Postupně by tak délka kanálu měla přesáhnout 100 kilometrů. Výstavbu by ale podle plánů mělo financovat Ředitelství vodních cest České republiky. Má být uzavřeno mezi Zlínským a Olomouckým krajem, městem Kroměříž, několika městy a obcemi z Olomouckého kraje a dalšími dotčenými subjekty.

Regionální lákadlo pro turisty

Předseda vlády Andrej Babiš podotkl, že by to pro region mohlo znamenat další zlepšení z hlediska cestovního ruchu – s tím souhlasil i starosta Veselí nad Moravou Petr Kolář z TOP09 a Společně pro Veselí. Podle něj je vodní cesta jedním z hlavních lákadel v regionu, do města ročně zavítá na 90 tisíc turistů.

Přístav ve Veselí nad Moravou vybudovalo před 20 lety právě město. Od té doby na něm žádné zásadní opravy nebyly. Po rozšíření bude v přístavišti místo 11 míst pro lodě až 35 stání. Plavidla budou mít možnost připojení na elektřinu, vodu, odvod odpadů a jako první přístav bude mít ten veselský také čerpací stanici pohonných hmot. Rozvoj místa by tímto skončit nemusel, Lubomír Fojtů z Ředitelství vodních cest podotkl, že do budoucna chce organizace rozšířit přístaviště i na protější břeh.

autor: kap
Spustit audio

Související