Ve Veselí nad Moravou začíná přestavba přístavu Baťova kanálu. Počet stání pro lodě se zvýší
Ve Veselí nad Moravou začaly práce na rozšíření přístaviště, které se má stát jedním z největších na Baťově kanálu. Plány s jeho dalším rozvojem mají jak správce Povodí Moravy, tak Ředitelství vodních cest i obce, které vodní cesta protíná.
Baťův kanál je v současné době přes 50 kilometrů dlouhý a vede od Otrokovic přes Veselí nad Moravou, Strážnici a Petrov až ke slovenské Skalici. Za několik let by se měla vodní cesta prodloužit na sever až do Kroměříže a z druhé strany k Hodonínu, dohromady bude mít o 25 kilometrů více. V Národním investičním plánu stát počítá s investicemi do Baťova kanálu za bezmála 2 miliardy korun. V plánu sice chybí konkrétní financování jednotlivých investic, ředitel Ředitelství vodních cest Lubomír Fojtů ale řekl, že v následujících letech vzniknou nové přístavy v Hodoníně, Kroměříži, Starém Městě u Uherského Hradiště a v Napajedlech-Pahrbku. Letos v září začne výstavba plavební komory v Rohatci u Hodonína, v roce 2022 pak komora v Bělově.
Kanálem až do Olomouce?
Memorandum o spolupráci na prodloužení Baťova kanálu inicioval v první polovině roku 2019 Olomoucký kraj. Vodní cesta by podle plánu mohla vést korytem řeky Moravy lodí z Kroměříže přes Kojetín a Tovačov až do Olomouce. Ještě na podzim se k memorandu měst a obcí připojil například Přerov a také Zlínský kraj. Postupně by tak délka kanálu měla přesáhnout 100 kilometrů. Výstavbu by ale podle plánů mělo financovat Ředitelství vodních cest České republiky. Má být uzavřeno mezi Zlínským a Olomouckým krajem, městem Kroměříž, několika městy a obcemi z Olomouckého kraje a dalšími dotčenými subjekty.
Regionální lákadlo pro turisty
Předseda vlády Andrej Babiš podotkl, že by to pro region mohlo znamenat další zlepšení z hlediska cestovního ruchu – s tím souhlasil i starosta Veselí nad Moravou Petr Kolář z TOP09 a Společně pro Veselí. Podle něj je vodní cesta jedním z hlavních lákadel v regionu, do města ročně zavítá na 90 tisíc turistů.
Přístav ve Veselí nad Moravou vybudovalo před 20 lety právě město. Od té doby na něm žádné zásadní opravy nebyly. Po rozšíření bude v přístavišti místo 11 míst pro lodě až 35 stání. Plavidla budou mít možnost připojení na elektřinu, vodu, odvod odpadů a jako první přístav bude mít ten veselský také čerpací stanici pohonných hmot. Rozvoj místa by tímto skončit nemusel, Lubomír Fojtů z Ředitelství vodních cest podotkl, že do budoucna chce organizace rozšířit přístaviště i na protější břeh.
Související
-
S délkou přes 100 kilometrů se Baťův kanál může stát jedním z evropsky nejvýznamnějších vodních děl
Krajští zastupitelé schválili memorandum o prodloužení Baťova kanálu. V budoucnu by mohl mít délku více než sto kilometrů.
-
Snil o kanálu La Manche, plaval na Moravě. Marek Jedlička jako první zdolal za 14 hodin Baťův kanál
Pokus o první přeplavání Baťova kanálu byl úspěšný.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Na genetice tolik nezáleží, říkají dívky z babyboxu. Anežka a Dominika spolu chtějí zůstat v kontaktu
-
Ženy k více dětem nepřimějí daňové slevy manželů. Potřebují ulehčit s péčí, tvrdí výzkumnice Kalíšková
-
‚Ani na víkend do Minsku nemůžu.‘ Rusko nechce úředníky či státní zaměstnance pouštět za hranice
-
Majitel neznámý. Pozemky za pět miliard propadly státu, jsou velké jako třetina Prahy