V hlavní roli Brno, motorky a peníze. Proč je financování Velké ceny takový problém?

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Motocyklová Grand prix na Masarykově okruhu
0:00
/
0:00

Stát každým rokem posílá desítky milionů korun na pořádání Velké ceny České republiky silničních motocyklů. Pro pořadatele je ale stále složitější s ministerstvy o dotaci vyjednávat.

S financováním se potýkají pořadatelé, v tomto případě Jihomoravský kraj a město Brno neboli Spolek pro Grand Prix.

„Ty závody jsou samofinancovatelné. Ze vstupného jsme schopni zaplatit náklady, které s Velkou cenou souvisí. Jediné, co nejsme schopni zaplatit je zalistovací poplatek, který většinou hradí region nebo stát,“ vysvětluje hejtman Jihomorovského kraje Bohumil Šimek.

Zaplacení zalistovacího poplatku je prvním krokem, aby mohli pořadatelé začít závody vůbec připravovat. Platí se španělské společnosti Dorna Sports. Ta vlastní všechna práva, a to i vysílací nebo reklamní. Stát v posledních letech začal finanční podporu pořadatelům krátit. Loni spolek pro GP žádal o 100 milionů korun. Nakonec ministerstvo školství poslalo jen několik dní před závody 39 milionů korun.

Podle ekonoma Marka Pavlíka z Ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity bychom se měli ptát na to, do jaké je míry adekvátní, aby stát tuto akci podporoval a také v jakém rozsahu. „Klíčovou podmínkou pro dlouhodobou udržitelnost takové akce je nalezení silného soukromého partnera. Není možné, aby nadpoloviční většinu rozpočtu, případně celý zalistovací poplatek a část dalších nákladů, nesl veřejný rozpočet.“

Dá se změřit dopad světové sportovní akce na region? Jaká jsou úskalí a kde je pomyslná hranice mezi státní a soukromou podporou Velké ceny? Poslechněte si záznam pořadu Den na Moravě.