V Brně minulý měsíc skokově přibylo uživatelů sdílených kol, i díky podpoře magistrátu

11. květen 2022

V Brně se za poslední měsíc zvýšil počet uživatelů sdílených kol. Může za to nejen pěkné počasí, ale taky podpora magistrátu. Brno přesně měsíc dotuje lidem jízdy na bicyklech firem Nextbike a Rekola. Radní na to z rozpočtu vyčlenili dva miliony korun, dokud je lidé neprojezdí.

Kolik lidí po měsíci dotovaných jízd sdílená kola v Brně používá? Nemáme absolutní číslo všech uživatelů, ale dva jediní poskytovatelé těchto služeb v Brně nám dali srovnání počtu jízd v dotovaném a nedotovaném měsíci. Zatímco od března do dubna měla firma Nextbike 3 800 výpůjček a přibylo jí skoro 330 uživatelů, v období od dubna do května to bylo 9 500 výpůjček a 2 250 nových uživatelů. Rekola za duben evidují asi 3 tisíce jízd, to je dvojnásobek oproti březnu. Nových uživatelů přibylo 800, což je zhruba pětkrát víc nových zákazníků než v březnu.

Čtěte také

Provozovatelé služeb budou navyšovat počet kol v ulicích. Dohromady teď mají ve městě nějakých 550 až 600 kol. Dan Rambousek z Nextbiku říká, že počty zřejmě navýší: „Myslíme si, že Brno je klidně na tisíc až dva tisíce sdílených kol, my jich máme aktuálně 400. Můžu potvrdit, že nějaká kola v nejbližší době přidáme.“

Navyšovat počty bicyklů chtějí i Rekola, jejich brněnských koordinátor Jan Toman ale říká, že je problém s dodávkami kol nebo potřebných dílů: „I my musíme čekat na dodavatelský řetězec komponentů, který je teď poměrně vysílený, tak nám to trvá déle, než jsme odhadovali.“

Kdy lidé dva miliony korun od Brna projezdí?

Vedení Brna věří, že částka vydrží do konce letoška. Jen za duben město podle mluvčího Filipa Poňuchálka vyplatilo přes 150 tisíc korun bez DPH – firmy městu účtují náklady vždy zpětně za měsíc podle provedených jízd. Jedna stojí 19 korun. Dvě třetiny částky magistrát poslal Nextbiku, který má větší flotilu kol, zbylou třetinu pak Rekolům. Zákazníci obou společností můžou jízdní kola odkládat pouze na vyčleněných lokalitách, jinak není možné kolo vrátit, nebo člověku hrozí postih.

Firmy postupně s magistrátním odborem dopravy řeší navýšení počtu stojanů ve městě, radnice zároveň finišuje s přípravou další regulace pomocí tržního řádu, která má za cíl hlavně omezit živelné odkládaní elektrických koloběžek.

autor: Tomáš Kremr
Spustit audio

Související