Unikátní nábytek poprvé představen veřejnosti. Dílo kultovního designéra Carla Mollina je k vidění v muzeu designu Triennale di Milano

5. říjen 2021

Italský architekt a designér Carlo Mollino byl veskrze moderním renesančním člověkem, jehož tvorba obsáhla díky neskrývané lásce k životu téměř celý kulturní a technologický svět své doby. Kromě architektury a designu zasvětil Mollino svůj život vášni z lyžování, automobilům, letectví nebo fotografii. Narodil se v roce 1905 v Turíně. Po absolvování Fakulty architektury v roce 1931 se začal Mollino věnovat architektuře a interiérovému designu.  

Svou práci v oblasti interiérů a architektury rozvíjel Mollino od třicátých let do let šedesátých. Design interiérů je pravděpodobně nejvýraznější částí tvorby tohoto turínského architekta. Ať už se jedná o organické interiéry soukromých rezidencí nebo výrazný přístup k designu nábytku, Mollinovy práce vždy demonstrují snahu o co největší maximalizaci výsledku. A právě touto kapitolou jeho tvorby se zabývá i aktuální výstava v muzeu Triennale di Milano, kterou připravil kurátor Marco Sammicheli.

Architekt a designér Carlo Mollino

Pod názvem Hyperformal Allusions vystavuje až do 7. listopadu milánské muzeum soubor nábytku, který Mollino navrhl pro privátní byt Casa Albonico v roce 1944 v Turíně. Kolekce křesel, židlí a skříní demonstruje Mollinův extravagantní organický design, založený na spojení kvalitního řemesla, technických inovací a senzuálních forem pramenících z designérovy bezbřehé fantazie a obdivu k přírodním archetypům. Jednotlivé kousky, které Triennale získalo do své stálé sbírky, byly vyrobeny v dílně Apelli & Varesio, se kterou Mollino úzce spolupracoval na výrobě především biomorfně ohýbaného dřevěného a překližkového nábytku.

Žádný z Mollinových nábytků nebyl vyráběn sériově. Vždy se jedná o autorské originály navržené na zakázku. To ilustruje i spolupráce s umělci. Dynamicky utvářený kabinet z Casa Albonico je například dekorován drobnou plastikou sochaře Umberta Mastroianniho. Unikátní kolekce nábytku byla vystavena ve své komplexnosti vůbec poprvé v působivé instalaci architektů ze studia Bunker-arc. Po skončení výstavy putují kousky do restaurátorské dílny, kde budou pečlivě zrestaurovány. 

autor: Adam Štěch
Spustit audio

Související