Šaliny budou řídit studenti, dopravnímu podniku chybí řidiči
I bez období dovolených chybí v řadách řidičů brněnského dopravního podniku víc než stovka lidí. Vypomáhat musí zaměstnanci, kteří jinak sedí v kanceláři. Teď tu budou brigádničit i studenti.
Když zrovna nebudou sedět v posluchárně univerzity, nejspíš je potkáte v kabině řidiče některé šaliny. Tihle vysokoškoláci totiž využili nabídku Dopravního podniku města Brna a prochází kurzem pro řidiče tramvají. V těchto dnech jim začínají ostré jízdy.
Dopravní podnik se totiž dlouhodobě potýká s nedostatkem řidičů a to nejen tramvají, ale i trolejbusů a autobusů. Do ideálního stavu jich chybí až sto padesát.
Dopravní podnik města Brna
má celkem 1295 řidičů
z toho 480 na tramvaje
251 na trolejbusy
465 na autobusy
chybí 100 – 150 řidičů
„Znamená to, že současní řidiči řídí i v době svého volna. Také využíváme hodně pracovníky na vedlejší pracovní poměr. To znamená, že sice u nás pracují třeba na tvorbě jízdních řádů nebo v technických oblastech, ale ve volném čase potom chodí řídit tramvaj, trolejbus, autobus,“ vysvětlila mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová.
Studenti ve svém výcviku nemají žádné úlevy. Musí splnit všechny zdravotní předpoklady. „Naplánovali jsme to na prázdniny tak, aby měli volno a mohli se zúčastnit klasického standardního kurzu. Ten trvá 38 pracovních dní a je ukončen státní zkouškou před drážním správním úřadem,“ vysvětlil Roman Hapal, který má v dopravním podniku na starosti vzdělávání zaměstnanců.
Nabídky dopravního podniku využilo třináct studentů. Pro čtyřiadvacetiletou Petru Vokounovou, která studuje Vysokou školu podnikání a práva v Brně, byla motivací nespokojenost v současné práci, kde si přivydělává.
„Hodně lidí si myslí, že to je brnkačka. Ale je tam hrozně moc věcí, které je potřeba sledovat a už včera jsem viděla, že bude hodně složité třeba předvídat určité situace,“ obávala se dívka před začátkem druhého dne „ostrých jízd“.
Student Mendelovy lesnické a zemědělské univerzity Lukáš Koudelík doufá, že bude mít možnost brigádničit v šalině i v průběhu semestru. „Pro mě je to zajímavá práce. Líbí se mi, že je možno tu pracovat i během školního roku. Když člověk bude mít při studiu víc času, tak bude mít možnost si přivydělat,“ pochvaluje si dvaadvacetiletý student.
Na závěrečné zkoušce čeká adepty o řidičák na tramvaj nejen ostrý městský provoz, ale i takzvaný panel cvičných chyb a závad. Instruktor na něm může simulovat různé závady na vozidle a sledovat, jestli na to řidič přijde nebo ne. Třeba vynechání kolejnicových brzd nebo výpadek proudu.
Dopravnímu podniku ale nechybí jen řidiči tramvají, ale i autobusů a trolejbusů. „Nejtěžší je asi vychovat řidiče trolejbusu. Jsou tam velké zdravotní předpoklady a samozřejmě odborná způsobilost. Řidič trolejbusu musí mít řidičák skupiny D na autobus, průkaz profesní způsobilosti řidiče i drážní průkaz opravňující k řízení trolejbusu,“ doplnil Roman Hapal.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Úředníci řeší, jak potrestat senátora Nwelatiho z ODS. Podle expertů by mohl dostat až tři roky natvrdo
-
OVĚŘOVNA: Výbuch munice na Ukrajině jako druhý Černobyl, lže e-mail. ‚Nehorázná blbost,‘ říká Drábová
-
Kolumbus nebyl Ital, jak se vědci domnívali. Nejspíš byl žid z území dnešního Španělska, tvrdí dokument
-
Na VŠE nastoupili první studenti, kteří nebudou psát ‚bakalářku‘. Čeká je více praxe a tvorba projektů