Rezidentní parkování v centru Brna začne magistrát testovat už letos

V druhé polovině letošního roku by mohl v centru Brna začít fungovat nový systém rezidentního parkování. Podle analýzy magistrátu chybí městu asi sto tisíc parkovacích míst. Jejich nedostatek má vyřešit jednak nový režim parkování, jednak stavba nových garáží a odstavných parkovišť.

Brněnský magistrát připravuje stavbu nových odstavných parkovišť a parkovacích domů. Ty mají řidičům usnadnit parkování v Brně poté, co město zavede systém rezidentního parkování.

V testovací fázi by měl nový režim platit od druhé poloviny letošního roku v historickém centru Brna. Podrobnosti k rezidentnímu parkování v pondělí zveřejnili zástupci města.

V druhé polovině letošního roku přibydou v centru města dvě stovky parkovacích míst v garážích Janáčkova kulturního centra na Veselé ulici.

Na začátku roku 2019 bude hotový parkovací dům na Polní pro 114 aut a začne se stavět další na Vlhké ulici se 154 parkovacími místy. Za tyto parkovací domy zaplatí město celkem 300 milionů korun.

Magistrát navíc dokončuje analýzu míst, kde by mohla vzniknout nová odstavná parkoviště Park and Ride, tedy zaparkuj a jeď městskou hromadnou dopravou. Radnice má asi dvě desítky vytipovaných lokalit a o tom, kde se parkoviště začnou stavět přednostně, by mělo být jasno příští měsíc.

Kolik se bude po zavedení rezidentního parkování platit, zatím není jasné. Náměstek primátora Matěj Hollan z hnutí Žít Brno odhaduje, že obyvatel Brna zaplatí zhruba stovky korun ročně za jedno auto. Pokud vlastní víc aut, se kterými chce v rezidentní zóně zaparkovat, oprávnění pro tato auta bude dražší. Víc peněz zaplatí taky firmy, které budoucích v parkovacích zónach sídlí.

Konkrétní ceny za stání v ulicích si stanoví jednotlivé městské části, stejně jako si vyberou místa, kde chtějí rezidentní parkování zavést. Někde tedy bude stání zpoplatněné, jinde ne.

Se zaručeným místem nepočítejte

Ani po zavedení rezidentního parkování ale nebudou mít všichni obyvatelé placených zón zaručeno, že vždycky najdou volné místo. Podle zástupců Brněnských komunikací to není možné, ve městě podle nich chybí místa pro asi sto tisíc aut denně.

Systém má ale vyhnat z ulic auta lidí, kteří v nich nebydlí a auto v nich jen na několik dní odstaví. Město takto usiluje o to, aby lidé přemýšleli nad tím, jestli se jim vyplatí zajíždět do centra, nebo zaparkovat na odstavném parkovišti a do centra se dopravit třeba tramvají.

Pro rezidenty by tak mělo být jednodušší najít parkovací místo hlavně v noci. Obyvatelé zpoplatněných zón budou zapsaní do zvláštního seznamu společně s registrační značkou jejich auta. Podle ní pak třeba městská policie pozná, že člověk má oprávnění v dané zóně parkovat.

Do systému budou lidé také moct zanášet registrační značky dalších aut, pro která budou potřebovat povolení ke krátkodobému stání. Třeba pro návštěvy, klienty firem a podobně. Regulace se týká stání v ulicích, ne soukromých parkovišť. Podmínky bude magistrát postupně upřesňovat.

autor: Tomáš Kremr
Spustit audio

Související