Restituční spor zdržuje stavbu tramvajové trati do kampusu. Chybí stavební povolení a Brnu pozemky
Stavba tramvajové trati do Univerzitního kampusu a k Fakultní nemocnici Brno nabrala zpoždění. Touto dobou už chtělo město hloubit tunel pro asi kilometr nové trati. Jenže projekt za 1,7 miliardy korun ještě nemá stavební povolení a chybí také pozemky.
Pro vznik tramvajové trati ze Starého Lískovce do kampusu jsou potřeba čtyři stavební povolení. Ani jedno ale zatím není platné. Proti tomu nejdůležitějšímu se nedávno u Drážního úřadu odvolali dědicové rodiny Kohnových, kteří nyní žijí v Americe. Tomuto rodu za dob první republiky patřila třeba jedna z největších cihelen v městě. O rozsáhlý majetek rodina přišla za dob nacistického a komunistického režimu a v dlouhém restitučním řízení o něj usiluje zpět. A některé jejich pozemky jsou dotčené právě stavbou kolejí a nového tunelu. Ostatně na části jejich bývalých parcel stojí i univerzitní kampus, kam mají koleje vést.
Kohnovi získali majetek v restituci v roce 2018, tedy rok po vydání územního rozhodnutí. Do tohoto řízení se tedy nemohli zapojit. Ve Starém Lískovci nedaleko Osové ulice nicméně před dvěma lety získali několik menších úzkých parcel, dohromady asi 1400 metrů čtverečních. „Vzhledem k neukončenému stavebnímu řízení nemohu záležitosti blíže komentovat,“ napsal Českému rozhlasu právní zástupce rodiny a newyorský advokát Vratislav Pěchota. Ovšem v odvolání, které Drážnímu úřadu zaslal, píše, že se sourozenci Kohnovi nemohli k jednotlivým postupům úřadů vyjadřovat a že Brno bez jejich svolení tedy nemůže na jejich pozemcích cokoliv stavět.
Čtveřici stavebních povolení, samotnou stavbu a taky její kolaudaci pro Brno zajišťují vybrané stavební firmy. Ty projekt převzaly loni. A město na ně teď tlačí, aby problém vyřešily. „Město se snaží ten problém vyřešit aktivní spoluprací se zhotovitelem. Minulý týden jsme měli jednání, kdy nám bylo přislíbeno, že do čtrnácti dní by ta situace měla být vyřešena. Draft kupní smlouvy už existuje, teď je to opravdu na jednání zhotovitele,“ potvrzuje náměstek primátorky Robert Kerndl z ODS.
Termíny a dotace
Pozemky má od Kohnových za zatím neznámou cenu koupit sdružení stavebních firem, od nich by je pak převzalo či odkoupilo město. Generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek dodává, že si představoval dřívější zahájení celé stavby. A připomíná, že pokud by stavba jednoho kilometru kolejí v tunelu pod Jihlavskou ulicí nezačala v létě, pak může nastat velký problém. „Ta stavba má být dokončená do 31. prosince 2022. To je termín ve smlouvě se zhotovitelem a byl předmětem veřejné obchodní soutěže. Ale k tomuto datu taky dopravní podnik zajistil i jednu z největších dotací z evropských financí ve výši 1,2 miliardy korun. A čerpání těch peněz je právě ovlivněno taky existencí toho termínu,“ upozorňuje Havránek.
Podle něj by stavba mohla začít v létě, pokud vše půjde dobře. „Chleba se bude lámat v květnu,“ podotknul. Další zdržení by ale mohlo znamenat ztrátu přidělených dotací. Mezitím dělníci pokračují alespoň v přípravných pracích, úpravě terénu a v archeologickém průzkumu.
Aktualizace k 5. květnu 2020: Brno vyřešilo problém s pozemky pro tramvajovou trať do Univerzitního kampusu. Českému rozhlasu to potvrdilo vedení města. Stavební firma, která má projekt na starosti, se dohodla na odkupu desíti parcel od dědiců po rodině Kohnových. Zaplatí za to 14 milionů korun.
Související
-
Z centra do Bohunic za 15 minut. V Brně začala stavba prodloužené tramvajové trati do kampusu
V pondělí 14. října oficiálně začala stavba tramvajové trati do kampusu v Brně-Bohunicích. Kilometr nových kolejí povede od zastávky Osová.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.