První polovina Velkého městského okruhu Brna je hotová. Omezení v dopravě ale ještě potrvají

17. prosinec 2020

Řidiči ode dneška projedou po první části nového velkého okruhu Brna. Silničáři otevřeli zhruba kilometr dlouhý čtyřproudý úsek v Žabovřeské ulici. Další tři až čtyři roky ale omezení ještě potrvají. Dělníci budou například podél Žabovřeské razit tramvajový tunel.

Mezi Kamenomlýnským mostem a mostem spojujícím trasy na Bystrc, Pisárky a Královopolský tunel projede denně asi 40 tisíc aut. Řidičům se tu teď částečně uleví třeba i proto, že už tu nejsou přechody pro chodce se semafory, ale pěší a cyklisté můžou využít nové lávky nad silnicí.

Nová lávka pro cyklisty

Jak upozornil spolek Brno na kole, nájezdy na lávku jsou úzké. Cyklisté, kteří po velmi oblíbené a využívané trase kolem řeky Svratky pojedou, by tak správně měli před nájezdy sesednout z kola, vytlačit ho nahoru, lávku pak už můžou přejet, ale na nájezdu dolů kolo zase vést. Dá se tedy říct, že zatímco postupně mizí jeden špunt pro auta, tak druhý vznikl přímo nad ním.

Jak to bude dál s dostavbou okruhu v Žabovřeské?

Dneškem oficiálně začaly práce i na druhé etapě. Ty budou složité i proto, že druhý úsek silnice vede v úzkém hrdle mezi řekou Svratkou a skalami pod Wilsonovým lesem. Skalami povede tramvajový tunel, na místě současných kolejí bude silnice rozšířená. U tunelu bude opravená kaple svatého Antonína, která bude nově zasvěcená i svaté Barboře, patronce tunelů, takže Brno bude mít oficiálně první tramvajový tunel s kaplí v Česku.

Omezení bude řidiče trápit ještě tři až čtyři roky, než práce skončí. Navíc hned na začátku ledna odstartuje dvouletá výluka tramvají mezi Pisárkami, Komínem a Bystrcí, takže se omezení bude týkat i cestujících městskou hromadnou dopravou. Náhradní trasa povede přes centrum města, a to od 9. ledna.

autor: Tomáš Kremr
Spustit audio

Související