Projekt za miliardy. Správa železnic vypisuje zakázky na přestavbu Železničního uzlu Brno

19. srpen 2025 11:00

Devatenáct vlaků denně teď zastavuje v málo využívané železniční zastávce v Brně-Černovicích. Čeká ji ovšem rozsáhlá přestavba a větší provoz. Správa železnic vypsala soutěž na její proměnu na nový přestupní terminál.

Černovická zastávka teď stojí nad Charbulovou ulicí, zastávka je spíš nevzhledný, často posprejovaný přístřešek, kolem něj se kácí zábradlí u křoví, na nástupiště musí lidé po schodech, takže není přístupné bezbariérově. Nová zastávka vznikne na železničním mostě přes Olomouckou ulici, tedy o zhruba 200 metrů jinde. Vznikne tam přestupní terminál mezi vlaky a městskou hromadnou dopravou. Správa železnic teď hledá projektanty, kteří za asi 280 milionů korun vytvoří všechny potřebné dokumenty vedoucí k získání stavebního povolení.

Modernizace černovické zastávky je součástí kompletní přestavby Železničního uzlu Brno, tedy desítek kilometrů kolejí ve městě. Jak jsou na tom další úseky?

Železničáři plánují, jak sami oznámili, v rychlém sledu vypsat další velké tendry na další části brněnského uzlu. Do konce srpna vypíšou zakázku na projekt pro přestavbu brněnského Dolního nádraží, stanice v Horních Heršpicích a především na výstavbu nového hlavního nádraží u řeky Svratky.

Třetí velkou veřejnou soutěž spustí Správa železnic na podzim, a to na výběr projektanta, který v Brně postaví její nové datové centrum. A čtvrtá zakázka, která má být taky zveřejněná na podzim, se týká přestavby židenického nádraží. Nástupiště se přiblíží k tramvajovým zastávkám u Bubeníčkovy ulice. 

Velký projekt dohromady za miliardy korun. Kdy přestane být na papíře, a skutečně se začne stavět, třeba právě v Černovicích?

Železničáři počítají s tím, že nejpozději za tři roky, potvrzuje jejich mluvčí Dušan Gavenda: „Přestavba brněnského uzlu má schválený záměr projektu. Samotné stavební práce se předpokládají v letech 2028 až 2035. Po dokončení všech čtyř etap získá Brno moderní železniční infrastrukturu s vyšší kapacitou pro osobní i nákladní dopravu připravenou pro vysokorychlostní vlaky.“

autor: Tomáš Kremr
Spustit audio

Mohlo by vás zajímat