Prodloužená tramvajová trať do čtvrti Kamechy má vést tunelem, shodují se zastupitelé Brna-Bystrce

30. leden 2020

Tramvaje by měly směrem do čtvrti Kamechy v Brně jezdit ze zastávky Ečerova 320 metrů dlouhým tunelem. Zastupitelé Bystrce to ve středu večer doporučili magistrátu. Jde o nejdražší ze tří způsobů možného technického řešení trati, a to zhruba za 2 miliardy korun. Podle dopravního podniku by ale provozní náklady byly nejnižší.

Celé veřejné projednání a následné hlasování zastupitelů trvalo asi dvě hodiny. Někteří zastupitelé zpochybňovali celý projekt – nevěřili, že dvoumiliardová investice se může městu vyplatit. Projektanti jim to ale vyvraceli. Pro druhou nejdražší variantu nakonec hlasovalo 23 přítomných členů zastupitelstva, tři se zdrželi. Varianty se lišily spíš technickými parametry – hlavně délkou a druhem tunelu v jednom z úseků. Trasa jako taková je už daná.

„V lokalitě se s tramvajovou tratí dlouhodobě počítalo, v územním plánu je zhruba 15 let. Kamechy se rozvíjejí, je tam problém s parkovacími místy, s hustotou dopravy, takže podporovat tramvajovou dopravu je efektivní a navíc je nezávislá na silniční síti,“ říká místostarosta Bystrce Tomáš Jára z ODS. V ideálním případě začnou stavební práce v roce 2023.

Také projektanti doporučují takzvanou druhou možnost s nejdelším raženým tunelem roklinou směrem k Říčanské ulici. Na provoz bude nejlevnější a podle ředitele projekční kanceláře Vlastislava Nováka má i další výhody. „Ražený tunel jde v takovém horninovém podloží a tak hluboko, že bude mít nejmenší dopad na vršek Kamech, zastávka za tunelovou částí bude pod terénem a může se i zastřešit. Eliminují se také hlukové dopady do okolní zástavby.“ Tato varianta během stavby nejméně zatíží okolí hlukem.

Reakce místních

Přímo k trati padly vlastně jen dva dotazy, respektive poznámky. Jedna obyvatelka ocenila, že na Kamechy povede tramvajová trať. Autobusy, které tam jezdí aktuálně, podle ní dělají hluk, ničí životní prostředí spalinami nebo třeba i občasnými úniky oleje. Pokud se objevily výtky, tak směřovaly třeba k tomu, jestli to na novou konečnou zastávku nebude z některých domů na Kamechách daleko. Jenomže v tento moment je prakticky nulová šance, že by se změnila trasa, kterou trať povede.

Všemi variantami se teď bude zabývat zastupitelstvo města Brna. To by je mělo projednat buď v únoru, nebo v březnu. A bude mít hlavní slovo. Celý proces spěchá, protože projekt prodloužení trati na Kamechy bude stát téměř dvě miliardy korun a magistrát na něj potřebuje získat evropskou dotaci. K samotné realizaci stavby ale zbývá spousta dalších kroků. Například podrobné geologické průzkumy, které se budou zabývat tím, co by ražení tunelu znamenalo pro okolí.

autor: ahe
Spustit audio

Související