Potřebovali pomoci s opravou historické lokomotivy, příznivci jim poslali přes půl milionu

Tři roky nadšenci v Brně opravovali tendr na uhlí a vodu s parní lokomotivou z druhé světové války. Dostali se ale do fáze, kdy už na práci sami nestačili. Na internetu proto spustili sbírku, aby mohli nejtěžší práce přenechat specializované firmě a aby se zprovoznění parního obra vůbec dožili. 

Potřebovali čtyři sta čtyřicet tisíc korun. Dobrovolníci jim nakonec poslali přes půl milionu.

Fanoušci vlaků za peníze zprovozní zejména tendr na uhlí a vodu, který jezdí za lokomotivou. Nejnáročnější zásahy do stroje svěří specializované firmě, zbytek zvládnou svépomocí.

Práce na lokomotivě zvané Němka s číslem 555.0186 potrvají několik let. „Pokud nás nezaskočí nějaký zásadní technický problém, tak si myslím, že když ty práce budou dobře postupovat, tak se bavíme o horizontu dva až tři roky, kdy by se ta přední lokomotiva mohla dostat do stádia, kdy by se v ní mohlo zatopit,“ odhaduje předseda Klubu přátel kolejových vozidel Jiří Kotas.

V hale na brněnském dolním nádraží teď pracují hlavně na tendru lokomotivy. Je to velký oplechovaný vagón, který působí trochu jako tank na kolejích.

Tendr uvnitř haly.

Jsou na něm vidět i tři díry po kulkách. Vznikl ostatně jako válečný stroj v nacistickém Německu, odkud se pak přestěhoval do bývalé Jugoslávie.

„V roce 1991, když začal gradovat konflikt v Jugoslávii, došlo k nějakému zásadnímu rozhodnutí tyhle staré lokomotivy, odstavené jako ministerské válečné zálohy, zlikvidovat. Tehdy nastala zvláštní situace, kdy se nabízely různým zájemcům o odkoupení,“ popisuje původ lokomotivy Kotas.

Šest strojů skončilo v muzeu v Rakousku, jednu koupil německý zájemce žijící v Bratislavě. „Ten ji odtáhl do muzejně-dokumentačního centra, kde ji měli zprovoznit. Mezitím tam ale zprovoznili jinou podobnou lokomotivu a další zájem o opravu této lokomotivy pominul. Tak jsme se s tím vlastníkem v roce 2015 domluvili, že o lokomotivu zájem mám a jemu už je k ničemu, tak jsem tu lokomotivu odkoupil a díky tomu se dostala k nám do republiky,“ líčí předseda Klubu přátel kolejových vozidel.

Tendr lokomotivy venku před halou

Peníze, které ve sbírce vybrali nad limit potřebných 440 tisíc, použijí nadšenci na opravu kotle lokomotivy. Ten ale bude potřeba nejprve rozebrat, aby zjistili, co všechno je na něm potřeba opravit. Postup prací je možné sledovat například na facebookové stránce.

autor: Tomáš Kremr

Související