Poslední "šalina" s cedulemi zamířila do šrotu

Poslední brněnská "šalina" vozící klasické tabule s označením linky dosloužila. Po více než sto letech se podobné cedule v ulicích objeví už jen na historických vozidlech a při nostalgických jízdách.

Pro celé generace byly plastové nebo kovové tabule s číslem linky a popisem trasy tradičním doplňkem brněnských tramvají, autobusů a trolejbusů.

Od pondělka jsou ale definitivně minulostí - kloubová tramvaj z roku 1983, která je vozila jako poslední, míří do šrotu. A všechny ostatní už mají moderní displeje, stejně jako třeba už v žádné nechybí tlačítka na otevírání dveří.

Pro mnoho lidí je to možnost symbolicky zamáčknout slzu při vzpomínce na dětské rošťárny. To když se třeba snažili nenápadně tabule obrátit vzhůru nohama - samozřejmě aniž by je přistihl průvodčí, řidič nebo bdělý spolucestující.

A hlavně vzpomínka na doplněk, který do ulic patřil téměř sto let. Tramvaje s nimi začínaly jako první - a teď jako poslední dojezdily. Autobusy s cedulemi dosloužily více než před deseti lety, trolejbusy v roce 2010.

Další města ještě zůstávají u "klasiky"

Poslední oficiálně použitá plastová cedule v brněnské dopravě. Odteď už jen na nostalgickcýh linkách.

Většina tuzemských dopravních podniků ještě cedule využívá, ale v Brně se už objeví jen občas - a to jako doplněk nového digitálního značení upozorňujícího na linky vhodné pro návštěvníky veletrhů. "Jsou to cedule upozorňující na to, že linka projíždí okolo výstaviště," podotkl Jiří Černý z dopravního podniku.

Právě u výstaviště se s poslední cedulovou tramvají v pondělí rozloučili fanoušci dopravy - a to stylově. Dopravní podnik jim na památku nabídl zbylé tabule s čísly linky nebo s popisem trasy. Už je nebude potřebovat.

"Je to nostalgická vzpomínka. Kdysi jsem kamarádovi říkal, že ji nebudu krást, že až budu velký, tak si ji koupím. No, trvalo to pár desítek let," svěřil se jeden z kupujících.


Jak to bylo se značením linek v Brně
První tramvajové linky byly pro snadnější rozlišení značeny barevnými terči. Záběry s tabulkami s číslem poprvé najdeme kolem roku 1913. Postupně měly podobu kovovou, plastovou a při výlukách i papírovou. Část tramvají v druhé polovině 20. století měla nad řidičovou kabinou plátno s označením cílů jízdy. Digitální tabule se v nich začaly objevovat v roce 1996.

Ti, kteří budou chtít vidět původní podobu označení linek a směrů, si musejí počkat na jízdy historických vozidel. V létě mají šanci.

Dopravní fandové si zbylé cedule rozebrali za pár minut.

Pravidelná historická linka jezdí centrem vždy o víkendu - a dopravní podnik navíc každou první sobotu v měsíci nasazuje na linku číslo 10 jeden ze svých "retro vozů". To jsou tramvaje, které se v modernizované podobě stále objevují v ulicích - dvěma soupravám ale v dílnách dopravního podniku vrátili řemeslníci vzhled z doby po dodání.

Ostatní tramvaje mají moderní digitální systém umožňující změnu označení vozidla pomocí palubního počítače nebo dokonce dálkově z dispečinku.

Právě dojezdila. Symbolicky u výstaviště a na "tradiční" lince 1. Tramvaj z roku 1983 jde do šrotu.

Řidiči tak už nemusejí před nástupem do služby shánět tašku s potřebnými tabulemi a případně měnit číslo nad svou kabinou. U starších tramvají bylo k největší tabuli na čele tramvaje nutné vylézt po žebříku či po schůdkách, novější měly vepředu směrové tabule napsané na plátně, kterým mohl řidič z kabiny otáčet.

První digitální displeje se v Brně objevily v roce 1996. Postupně nejdříve zvenčí tramvají, pak je doplnily elektronické informační tabule v interiérech. V nejnovějších vozech jsou navíc i klasické obrazovky.

autoři: jel , Miloš Šenkýř
Spustit audio