PORADNA: Jak čerpat peníze ze sbírek a zažádat o dávky v oblastech zasažených tornádem?

28. červen 2021

Poradna o možnostech rychlé pomoci pro lidi z tornádem postižených obcí na jihu Moravy. Na dotazy odpovídá Kateřina Karhánková z Úřadu práce České republiky a ředitel Diecézní charity Brno Oldřich Haičman.

Úřad práce ČR nabízí pomocnou ruku všem obyvatelům obcí, které zasáhlo tornádo. O co konkrétně lze žádat?

Poškození mohou požádat o dávku mimořádné okamžité pomoci (MOP). Výše poskytnuté podpory může dosáhnout až 15násobku životního minima, což v současné době činí 57 900 Kč. Dávka je jednorázová a pokrývá šest základních životních situací. V případě neštěstí na jihu Moravy ji ÚP ČR může poskytnout klientovi, kterého postihla vážná mimořádná událost a jeho sociální a majetkové poměry mu neumožňují překonat nepříznivou situaci. Stanovení výše dávky je na konkrétním kontaktním pracovišti, na základě podané žádosti, která se posuzuje individuálně.

Lze tyto peníze použít libovolně, nebo mají přesné určení, které pak bude nutné prokázat, například doložit účty?

Dávka je určena na zajištění základních životních potřeb. Lidé si mohou zajistit ošacení, případně plachty na střechu a tak dále. Nebude se vyžadovat žádné dokládání účtů o zakoupení materiálu.

Co je nutné doložit při podání žádosti?

Podat žádost pomohou vyplnit i pracovníci Úřadu práce, lidé mohou navštívit i kontaktní pracoviště. Je potřeba doložit alespoň to, že danou nemovitost vlastníte, případně nájemní smlouvou nebo kontakt na vlastníka nemovitosti a také doložit fotodokumentaci.

Jak rychle mohou lidé očekávat, že peníze dostanou?

Dávka by měla být zpracována ve velmi krátkém čase, pokud možno hned. Od pátku se žádosti vyřizovaly bezodkladně a byly také bezodkladně vypláceny. Pokud je dávka vyplácena v hotovosti pokladnou, což je momentálně upřednostňováno, tak je dávka po zpracování vyplácena ihned. Pokud žadatel upřednostní vyplacení dávky na bankovní účet, může být ten čas o něco delší, transakce mohou trvat dva až tři dny.

Mobilní týmy najdou zájemci z řad žadatelů v obcích, většinou na obecních úřadech.

Pomoc ze sbírek

Pomoc lze čerpat také z řady sbírek – materiálních i peněžních. Jednu z nich pořádá také Charita. Na dotazy odpovídá ředitel Diecézni charity Brno Oldřich Haičman.

Co charita pro lidi z postižených oblastí shromažďuje?

Shromažďujeme zejména finanční prostředky, vybraná celková částka už je přes 200 milionů korun. Věci, které jsou potřeba, nakupujeme nebo nám dodávají různí sponzoři. Distribuujeme do postižených oblastí potravinové balíčky, dezinfekci, byla poptávka po čelovkách, svítilnách, powerbankách, pracovních rukavicích.

Jak je organizováno předávání konkrétním potřebným osobám?

Máme v obcích naše koordinátory a síť dobrovolníků (poznáte je podle červených triček s nápisem a logem charity), kteří nám pomáhají věci dostat mezi lidi. To je ta akutní fáze. Druhá fáze bude zaměřena na obnovu obydlí. Budeme obcházet domy a zjišťovat stupně poškození, abychom mohli naplánovat finanční podporu.

Co všechno lze od Charity žádat?

Potraviny, dezinfekční i ošetřovací prostředky. Potom budou naše týmy chodit po domácnostech, děláme dotazníkové šetření – kolik lidí žije v domácnosti, jak je nemovitost poškozená. Budeme potřebovat vlastně jen čestné prohlášení, na kterém lidé potvrdí, že údaje jsou pravdivé. Na základě toho budeme vyplácet finanční podporu.

Praktická rada pro ty, kteří do sbírek přispívají – jak poznat, že nejde o podvodnou záležitost?

Stalo se nám, že někdo zneužil náš QR kód. Každý člověk by si měl vždy zkontrolovat číslo účtu, kam peníze posílá a také variabilní symbol.

autoři: Jana Kobylinská , lop
Spustit audio

Související