Pomůže dopravní situaci v Brně zlepšit pozice koordinátora uzavírek?

Dopravu v Brně komplikují každý rok desítky velkých uzavírek. Rozkopané silnice zkouší trpělivost řidičů a staly se i tématem loňských komunálních voleb. Nové vedení města proto zřídilo pozici zvláštní koordinátorky dopravních staveb a uzavírek. Ta má za úkol sladit termíny výkopů tak, aby řidiče ovlivnily co nejméně.

Do nově vytvořené funkce nastoupila od prvního ledna dopravní expertka Vlasta Jágerová. Pracuje v městské firmě Brněnské komunikace, a to pod jejím generálním ředitelem Luďkem Borovým. Ten má za úkol nejméně jednou za měsíc svolat skupinu tvořenou zástupci městských firem, magistrátu nebo policie. Vlasta Jágerová pak má do konce února zpracovat velký harmonogram všech očekávaných staveb na území Brna. A na jeho základě pak zjistit, zda některou opravu není možné odložit nebo uspíšit tak, aby příliš neovlivnila dopravu.

„V současné době je zhruba 4 500 staveb ročně, které jsou obsaženy v koordinačním harmonogramu výkopových prací. Těch dopravně významných odhadujeme asi na dvě stě,“ vysvětluje Jágerová. Koordinační skupina dává dohromady harmonogram zejména městských firem, jako jsou teplárny nebo dopravní podnik. Spolupracuje ale taky s Ředitelstvím silnic a dálnic a s jihomoravskými silničáři nebo železničáři. A zapojit chce i soukromé firmy, třeba distributory energií.

Na soukromé firmy bude mít ale koordinační skupina zřejmě malou páku. To se uvidí až podle toho, jaké pravomoci koordinační skupině schválí v březnu Rada města Brna. Protože práce této skupiny se bude křížit s rozhodováním státní správy, tedy stavebních nebo silničních správních úřadů. Ty rozhodují třeba o tom, zda si může stavební firma zabrat kus silnice nebo chodníku pro lešení nebo velký jeřáb potřebný k rekonstrukci.

Podle generálního ředitele Brněnských komunikací Borového jsou to právě i tyto zdánlivě drobné zásahy, které dopravu výrazně ovlivní. V centru Brna se s takovým případem můžou řidiči setkat třeba na náměstí 28. října. A Borový upozorňuje i na to, že dopravu ve městě neovlivňují jen stavební práce, ale i nárůst počtu aut. Například v roce 2014 jezdilo po Brně průměrně za 24 hodin dohromady 330 tisíc aut. V roce 2017 už to bylo bezmála 400 tisíc.

První zlepšení se dá očekávat nejdřív na konci tohoto roku, spíš až příští rok. Protože řada staveb už je naplánovaná a smlouvy s firmami jsou podepsané. Takže první možný problém přijde nejspíš na jaře, kdy silničáři začnou opravovat Hněvkovského ulici u dálnice D2. Což bude další dopravní omezení na trase do centra města, které se potká se stavbou na Dornychu a v Plotní ulici.

zastávka Moravské náměstí směrem na ulici Milady Horákové

Názor, že koordinátor dopravy v Brně toho mnoho nezmění, zastává třeba bývalý náměstek primátora Richard Mrázek z hnutí ANO. Ten měl dřív na starosti dopravu a investice a teď jako opoziční zastupitel říká, že nová koalice jen pojmenovala něco, co dřív fungovalo i za jeho působení. „Jediná možnost, která by dávala této skupině nějaké pravomoci, by bylo, pokud by dopravně-správní orgány měly za povinnost před vydáním svého rozhodnutí zaslat ty jednotlivé žádosti. A tato skupina by na základě povědomí o jednotlivých akcích rozhodovala, zda by se tyto povolení měly vydávat,“ říká Mrázek.

Tím by ale koordinační skupina zasahovala do výkonu státní správy a to je podle Mrázka problematické. I současný radní odpovědný za dopravu – Petr Kratochvíl z ODS – přiznává, že úspěch bude, pokud se současnou dopravní situaci podaří díky větší koordinaci uzavírek zlepšit o třicet procent oproti současnému stavu.

autor: Tomáš Kremr
Spustit audio

Související