Po první účasti říkal, že už nikdy, teď chce mezi nejlepších deset. Jan Tománek pojede Dakarskou rallye popáté

4. leden 2018
Martin Prokop se pere s posledními dakarskými dunami

Když jel Jan Tománek jako navigátor Rallye Dakar v roce 2011 poprvé, skončil v polovině závodu. Letos při páté účasti společně s Martinem Prokopem míří vysoko. Jejich cílem je v soutěži, která začíná v sobotu, dostat se do nejlepší desítky celkového pořadí.

Čtyřiapadesátiletý Jan Tománek z Otrokovic patří mezi uznávané navigátory a jízdu přes Jižní Ameriku bere zkušeně s nadhledem. „Když jsme se na soutěž vydali v roce 2011, tak to bylo takové amatérské, nebyli jsme na přejezd připraveni. A já si říkal, že už mě tam nikdo nikdy neuvidí,“ vysvětluje Jan Tománek.

Slovo ale nedodržel a letos jede popáté. V profesionální týmu Martina Prokopa a s Fordem Raptor přitom mají ty nejvyšší ambice. „Je to jiné než klasická soutěž, je to víc právě o spolujezdci. Neví se, kudy pojedeme a já musím najít ten cíl,“ vysvětluje navigátor.

Deset tisíc kilometrů v autě

Na Dakar míří jak profesionální týmy, tam stovky amatérů a nadšenců, pro které je to dobrodružství a výzva. Příprava týmu je dlouhodobá. Jako první na cestu se vydá auto, které se musí ještě před koncem roku nalodit v Normandii. Posádka navíc musí projít fyzickou přípravou.

03777164.jpeg

„Sedíte deset, dvanáct hodin v autě, je to náročné,“ vysvětluje Jan Tománek. Podle něj je to jako čtrnáct dnů každý den jet do Chorvatska a jízdu absolvovat po polní cestě.

Celkově týmy ujedou až deset tisíc kilometrů. Čtyři tisíce jsou závodní, zbytek připadá na přejezdy. A v soutěži je pouze jeden den volna. „A to už opravdu nechcete do auta. Ale přece jenom po tom volném dnu čas začíná ubíhat rychleji,“ říká Jan Tománek.

Ten zvolil trochu jinou přípravu než Martin Prokop. „Martin se snažil nabrat co nejvíc hmoty, já zase zhubnout,“ říká otrokovický navigátor.

Důkladná příprava se vyplatí

Je to čtrnáctidenní dobrodružství, kde se zkušenosti hodí. Tým Jana Tománka si vše pojišťuje. Veze si svého kuchaře, má vlastní auta na spaní. Ze startovného sice pořadatelé zajišťují pro všechny účastníky soutěže zázemí s ubytováním a stravou, žádný komfort to ale není.

„Už se nám třeba stalo, že jsme dojeli do cíle a nebyla sprcha. Tím si musí každý projít a musí se na připravit,“ vysvětluje Jan Tománek. Strach ale nemá, nebezpečná byla soutěž v Africe. V Jižní Americe je rozhodně klidněji.

Tým Martina Prokopa s Janem Tománkem se tentokrát připravil do nejmenších detailů. „Chceme se dostat do první desítky absolutního pořadí,“ přeje si Jan Tománek.

Martin Prokop chce těžký Dakar hlavně dojet

Související