Nejstarším exponátem depa historických vozidel DP Ostrava je tramvaj č. 25
Ostrava byla koncem 19. století jedna z nejvíce se rozvíjejících průmyslových oblastí u nás. Stále větší nárůst obyvatelstva, dolů a dalších závodů si vynutil efektivní řešení dopravy lidí i zboží v místním měřítku.
Železnice, která spojila Moravskou Ostravu se světem v roce 1847, se však příliš uplatnit nemohla. A tak město začaly křižovat fiakry, kočáry a později omnibusy.
První skutečná tramvaj, poháněná párou, vyjela z přívozského nádraží přes Moravskou Ostravu do Vítkovic 18. srpna 1894. Jízda z jedné konečné stanice na druhou trvala přesně 42 minut. Parní tramvaje, které mohly jezdit mimo město rychlostí maximálně 15 kilometrů za hodinu, pak na počátku 19. století vystřídaly elektrické vozy.
Nejstarším exponátem, který je pečlivě opečovávaný v Depozitáři historických vozidel Dopravního podniku Ostrava, je dvounápravová dřevěná tramvaj s číselným označením 25. Do ostravských ulic poprvé vyjela už v roce 1919. A stala se skutečnou přebornicí. V osobní dopravě totiž jezdila až do roku 1972, poté už byla používána jen jako služební vůz.
V roce 1979 se pak stala vůbec prvním ostravským muzejním dopravním prostředkem. Letos tato stará dáma oslaví už 95. narozeniny. A aby jí to skutečně slušelo, dostává pod šikovnýma rukama nadšenců z Kroužku přátel MHD Ostrava nový kabát. Zájemci ji budou moci v plné kráse obdivovat už 7. června v rámci Ostravské muzejní noci, kdy se otevřou také brány Depozitáře historických vozidel Dopravního podniku Ostrava.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka