Nechceme z Brna udělat skanzen pro turisty. Kontroverzní klip k propagaci města vyvolává emoce

Brno přesně před týdnem zveřejnilo sérii nových videí lákající turisty. V jednom z klipů se ale mluví sprostě a jeho hlavní aktérka, zpěvačka Nikola Mucha, v něm doslova říká, že v Brně nic není a ať do něj nikdo nejezdí.

Právě toto video vzbuzuje mezi lidmi nejvíc emocí. I kvůli tomu, že zpěvačka původem z Kyjova v něm má sukni kyjovského kroje oblečenou naopak.

Na internetu video za týden zhlédly desetitisíce lidí. Jedni video nechápou anebo je klip rovnou pobuřuje. Druzí mu skoro tleskají ve stoje. Do první skupiny se řadí Denisa Hejlová, vedoucí Katedry marketingové komunikace a PR Fakulty sociálních věd Karlovy univerzity. „Jediné, co si z toho klipu odnesete je, že v Brně už malé děti hrají na kytaru lépe než hudebnice. A že tam toho hodně nefunguje. Ale to určitě není to poselství, kterým chcete turisty přilákat. Z obecné prezentace města vyplývá, že Brno se chce prezentovat jinak, ale to se nepovedlo v tomto klipu sdělit.“

Nuda v Brně nehrozí!

Naopak do druhého tábora se řadí marketingový specialista Jakub Horák, který říká, že po zhlédnutí minutového klipu brečel smíchy. Dodává, že cílovou skupinou jsou zejména mladí lidé, kteří dokáží ocenit určitý nadhled. A sdělením toho videa je: „My v Brně máme smysl pro humor, nebojíme se udělat ze sebe legraci, je to místo, kde se nemusíte bát, že byste se tu museli chovat koženě, a není tady nuda.“ Důležité je, že se Brno netváří smrtelně vážně, že se nepovyšuje a ta legrace je dotažená ad absurdum.

Generickým a nudným záběrům města z dronu se ale tvůrci videí pro Brno chtěli vyhnout, vysvětluje brněnský autor Ondřej Doležal, který s vlastním pojetím kampaně přesvědčil magistrátní komisi.

Kontroverzi videa Doležal přiznává a říká, že počítal s vyvoláním emocí. Chtěl ale zachytit autentickou tvář města, které není jen čisté, ale má své chyby, někdy smrdí a je špinavé. Pobouření kvůli špatně oblečenému kroji nechápe.

Reklama městu nebo vybraným podnikům?

Propagační videa jsou podle kritiků problematická ještě v jednom ohledu. Vystupují v nich majitelé nebo zaměstnanci konkrétních podniků. Jestli město z veřejných peněz nenatočilo reklamu pro pár kaváren vysvětluje vedoucí marketingu brněnského magistrátu Barbora Podhrázská takto: „My s kavárnami, bary, restauracemi pracujeme plošně. Každého zrovna vytahujeme tam, kde se nám to zdá dobré. Videa se natočila třeba v barech, které známe, jsou ty nejtypičtější a dostaly i světová ocenění. Ta obhajitelnost je tady jasná. A samozřejmě pracujeme s projektem Gourmet Brno, kde nezávislí hodnotitelé vyzdvihují, hodnotí a seřazují nejlepší podniky v Brně, takže ta paleta je širší.“

Brno za dva roky trvající kampaň s názvem #Brnotruestory, neboli „skutečný příběh“, zaplatilo za dva roky 3,8 milionu korun. V listopadu kampaň magistrát vyhodnotí. Jestli nová videa turisty přilákají se ukáže v příštích měsících.

autor: Tomáš Kremr
Spustit audio