Návrat Šlechtičny. V Brně je po dlouhých opravách zpátky parní lokomotiva z roku 1947

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Parní lokomotiva řady 475.1 (Šlechtična) byla vyráběna v letech 1947–1950 Škodovými závody v Plzni pro Československé státní dráhy

Říká se jí Pětasedma anebo taky Šlechtična. Řeč je o černé parní lokomotivě z roku 1947, která se nedávno vrátila do Brna po třech letech z opravárenského depa. Na obnově stroje se podíleli pracovníci Centra historických vozidel Českých drah v Lužné u Rakovníka.

„Vystřídala depa v Košicích, Žilině, Bohumíně, Přerově a Nových Zámcích, až se v roce 1958 ocitla v Brně, kde zůstala až do současnosti,“ říká Josef Vendolský, vedoucí Centra historických vozidel Českých drah.

Na svou poslední jízdu vyjela lokomotiva v roce 2017, kdy byl zjištěn velmi špatný stav tendru – zásobníku vody a uhlí, který si lokomotiva vozí s sebou. „Ta oprava se v podstatě rovnala novostavbě, kdy byl nově vyroben podvozek, vodojem, uhlák včetně příslušenství.“

Brněnská stopa lokomotivy se ještě váže k bývalému kapitánovi lodi z Brněnské přehrady, Petru Tučkovi. Ten na opravu historických vlaků v závěti odkázal jeden a půl milionu korun. On sám byl železniční nadšenec. „Není to úplně obvyklý dar, o to více si jej vážíme. Zpravidla jsou lokomotivy opravovány z různých grantových či dotačních prostředků. Což byl případ i tendru k Šlechtičně, který byl opraven z dotačních prostředků ministerstva dopravy.“

Kdy by lidé mohli lokomotivu znovu vidět na kolejích?

„Zatím je to předčasné, ale doufáme, že jak to situace dovolí, objevit by se mohla například v druhé polovině května na trati mezi Břeclaví a Lednicí v rámci tamních víkendových jízd historických vlaků,“ dodává Vendolský.

Spustit audio

Související