Naše babičky a prababičky přešívaly oblečení do roztrhání. Dnes je v módě trendem udržitelné oblečení a upcyklace
Sourozenci po sobě dědili kabáty, kalhoty, šaty, všechno se použilo znovu a jinak. Dnes se možná vracíme k už vyzkoušenému, i když ze zcela jiných pohnutek.
„Nejudržitelnější oblečení je to, co máme ve skříni. Když si něco opravíme nebo přešijeme, vážíme si toho mnohem víc,“ myslí si mladá oděvní návrhářka Veronika Dušková. Stejně jako Daniel Weber se věnuje udržitelné módě a upcyklaci (přeměna starých a nepotřebných produktů na produkty s vyšší užitnou hodnotou, pozn. red). Jako materiál pro své modely využívají například metráže ze zrušených oděvních podniků, certifikovaných látek, přešívají staré oblečení či nakupují v secondhandech.
Udržitelnost a fast fashion
Svou tvorbou by chtěli mimo jiné upozornit na negativní dopady současného oděvního průmyslu. „V honbě za ziskem vyprodukují obchodní řetězce až 24 kolekcí ročně. Dřív bývaly kolekce dvě. Oděvní průmysl tak silně zatěžuje životní prostředí a problémem je i neetické zacházení se zaměstnanci v zemích třetího světa,“ vysvětluje Weber.
Zatímco dříve se podle něj oblečení přešívalo z nutnosti, protože nebyl materiál ani finance, dnes se udržitelná móda a upcyklace staví do protikladu ke konzumnímu stylu života, jaký žijeme. „Udržitelnost a ekologie je něco, co naše generace hodně řeší. Hledáme lepší alternativy,“ říká Weber.
Módní začátky
Čtěte také
S módou začali oba mladí tvůrci velice brzy. „Naučil mě šít taťka a babička, ale většinu jsem se naučila sama – vlastními chybami. Jako první jsem v 15 letech ušila šaty se skrytým zipem – bylo to složité a vůbec se nepovedly. Vzala jsem si zkrátka na začátek velké sousto,“ vzpomíná s úsměvem Veronika Dušková. Dnes nabízí lidem vedle svých modelů i podrobné návody, jak si co ušít či přešít. Ani pro Daniela, jehož doménou jsou především návrhy kolekcí a design, nebyly začátky jednoduché. Vedle nezbytného talentu je potřeba jít do toho s nadšením. „Šli jsme do toho s nulovou zkušeností. Všechno se učíme za pochodu a hodně nás to baví.“
Oba se oděvní tvorbě hodlají věnovat i nadále: Veronika Dušková jako studentka oděvního designu a Daniel Weber v rámci studia výtvarného designu na fakultě výtvarných umění. A co by si přáli? „Aby lidé přestali hledat prchavé štěstí v bezhlavém nakupování a zkusili se víc zamyslet nad tím, co v životě dává skutečný smysl.“
Více o pomalé, ale i rychlé módě a o myšlení současné mladé generace se dozvíte v rozhovoru Jarky Eliášové. Poslechněte si Apetýt!
Související
-
Co všechno zrcadlí náš oděv? Odpovídá módní návrhářka Liběna Rochová
Liběna Rochová, oděvní designérka a vysokoškolská pedagožka byla nedávno uvedená do Síně slávy českého designu. Co všechno podle ní zrcadlí náš oděv?
-
Navrhování módy není jen zábava. Funkční byznys vyžaduje vytrvalost, říká designérka Kubíčková
Hostem Markéty Kaňkové byla ve Vizitce finalistka cen Czech Grand Design Zuzana Kubíčková.
-
Maminka s dcerou oživují oblečení a doplňky – zdobí je folklorními výšivkami z Podluží
Moravská folklórní výšivka v hlavní roli dopoledního Apetýtu – to díky Karle Jurasové a Alexandře Pěčkové. Pečlivá ruční práce, co kus, to originál.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.