Nahlédněte do čerstvě opravené Tatry T2 „Sputnik“ z roku 1959
Dopravní podnik města Brna se připravuje na velké oslavy 150 let městské dopravy v Brně. Dělníci třeba opravují historické tramvaje. Nejnověji to byla Tatra T2 z padesátých let.
V dílnách Dopravního podniku města Brna dokončili opravu další retrotramvaje. Vůz Tatra typu T2 z padesátých let dělníci renovovali přes půl roku. Oprava vyšla na víc než tři a půl milionu korun. Aby dělníci měli dostatek původních dílů, koupil dopravní podnik celou další starou tramvaj z Ostravy.
„Tramvaj Tatra T2 pochází z roku 1959, v provozu s cestujícími jezdila s různými úpravami až do roku 1990,“ vysvětluje Jiří černý, který má opravy retrotramvají v brněnském dopravním podniku na starosti.
První typický rozdíl oproti současným tramvajím poznají lidé už při pohledu zvenčí: jediný světlomet umístěný uprostřed přední části vozu s typickými paprsky na obou stranách. „To je ochranné zařízení, kterému se říká Stalinův fous,“ prozrazuje Černý.
Vnitřek vozu dýchá nejen novotou, ale i atmosférou dob dávno minulých. Sedačky pro cestující totiž nejsou červené či šedé laminátové, ale hnědé koženkové.
Největším rozdílem oproti dnešním vozům je ale kabina řidiče umístěná v průhledné modré „kukani“. Kdoví, zda by si řidiči při pohledu na množství knoflíků věděli rady.
Naprostá většina součástek a vybavení tramvaje pochází z původních modelů. Celkem ale byly zapotřebí dva vozy. Karoserie pochází z brněnské tramvaje, chybějící části pak z její příbuzné dovezené z Ostravy.
„Pult řidiče pochází právě z ostravského vozu. Většina věcí je původních, ale podle fotografií nebo vzorů jsme museli nechat vyrobit lampy signálního osvětlení, koncová a brzdová světla,“ vyjmenovává Jiří Černý.
Zajímavá jsou i maličká kulatá zpětná zrcátka. „Jsou zajímavá tím, že je v nich vypouklé sklo. Proto v nich, i když jsou miniaturní, vidíte prakticky všechno, co se děje kolem vozu,“ dodává Černý.
Tramvaj, kterou přezdívali Sputnik, cestující poprvé spatří už na letošní Dopravní nostalgii. Ta se koná v polovině července, říká mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová. Dopravce má už čtyři podobné retro tramvaje.
„Některé z těchto vozů pravidelně vyjíždí na linku 10, je to vždy první týden v měsíci,“ dodává Lukšová.
Další historické tramvaje dopravní podnik ještě plánuje opravit. Připravuje se tak třeba na velké oslavy 150. let městské dopravy v Brně, které připadnou na rok 2019.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Útok Hamásu 7. října nebyl překvapením. Varovaly jsme, ale armáda neposlouchala, říkají vojákyně
-
Zapšklý, bez vize, schopný paktu s Čínou i Ruskem. Orbán problémy EU nevyřeší, míní Zdechovský
-
Blokaci ‚dezinfowebu‘ AC24 posoudí znalci. Soud chce prozkoumat obsah i způsobenou škodu
-
Slovenská prokurátorka, která vyšetřovala českou reportérku ve spojitosti s hnutím AllatRa, rezignovala