Nahlédněte do čerstvě opravené Tatry T2 „Sputnik“ z roku 1959

15. květen 2017
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Opravená retrotramvaj Tatra T2 přezdívaná Sputnik

Dopravní podnik města Brna se připravuje na velké oslavy 150 let městské dopravy v Brně. Dělníci třeba opravují historické tramvaje. Nejnověji to byla Tatra T2 z padesátých let.

V dílnách Dopravního podniku města Brna dokončili opravu další retrotramvaje. Vůz Tatra typu T2 z padesátých let dělníci renovovali přes půl roku. Oprava vyšla na víc než tři a půl milionu korun. Aby dělníci měli dostatek původních dílů, koupil dopravní podnik celou další starou tramvaj z Ostravy.

„Tramvaj Tatra T2 pochází z roku 1959, v provozu s cestujícími jezdila s různými úpravami až do roku 1990,“ vysvětluje Jiří černý, který má opravy retrotramvají v brněnském dopravním podniku na starosti.

První typický rozdíl oproti současným tramvajím poznají lidé už při pohledu zvenčí: jediný světlomet umístěný uprostřed přední části vozu s typickými paprsky na obou stranách. „To je ochranné zařízení, kterému se říká Stalinův fous,“ prozrazuje Černý.

Jeden světlomet se "Stalinovým vousem"

Vnitřek vozu dýchá nejen novotou, ale i atmosférou dob dávno minulých. Sedačky pro cestující totiž nejsou červené či šedé laminátové, ale hnědé koženkové.

Řady hnědých kožených sedaček.

Největším rozdílem oproti dnešním vozům je ale kabina řidiče umístěná v průhledné modré „kukani“. Kdoví, zda by si řidiči při pohledu na množství knoflíků věděli rady.

Pult řidiče.
Pohled na ovládací pult řidiče
Pohled na ovládací pult řidiče

Naprostá většina součástek a vybavení tramvaje pochází z původních modelů. Celkem ale byly zapotřebí dva vozy. Karoserie pochází z brněnské tramvaje, chybějící části pak z její příbuzné dovezené z Ostravy.

Kabina řidiče oddělená modrou průhlednou přepážkou.

„Pult řidiče pochází právě z ostravského vozu. Většina věcí je původních, ale podle fotografií nebo vzorů jsme museli nechat vyrobit lampy signálního osvětlení, koncová a brzdová světla,“ vyjmenovává Jiří Černý.

Opravená retrotramvaj Tatra T2 přezdívaná Sputnik

Zajímavá jsou i maličká kulatá zpětná zrcátka. „Jsou zajímavá tím, že je v nich vypouklé sklo. Proto v nich, i když jsou miniaturní, vidíte prakticky všechno, co se děje kolem vozu,“ dodává Černý.

Vypouklé kulaté zrcátko umožňuje dobrý přehled, co se děje kolem vozu.

Tramvaj, kterou přezdívali Sputnik, cestující poprvé spatří už na letošní Dopravní nostalgii. Ta se koná v polovině července, říká mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová. Dopravce má už čtyři podobné retro tramvaje.

Většina součástí je původních.
Opravená retrotramvaj Tatra T2 přezdívaná Sputnik

„Některé z těchto vozů pravidelně vyjíždí na linku 10, je to vždy první týden v měsíci,“ dodává Lukšová.

Opravená retrotramvaj Tatra T2 přezdívaná Sputnik

Další historické tramvaje dopravní podnik ještě plánuje opravit. Připravuje se tak třeba na velké oslavy 150. let městské dopravy v Brně, které připadnou na rok 2019.

autor: jel
Spustit audio