Most pro zvěř. U Humpolce je nad dálnicí D1 tzv. ekodukt

10. únor 2021 06:00

Zvířata ve volné přírodě by ještě letos mohla mít snazší cestu při migraci přes dálnici D1. Dopravní tepna je pro ně totiž zatím těžko prostupnou bariérou.  

Je tomu dvacet let, co se zmatený los, který migroval z Polska, snažil u Humpolci po tři dny překročit dálnici D1. S jeho marným snažením nakonec pomohli ochránci přírody, kteří losa uspali a převezli ho na druhou stranu, aby mohl pokračovat do Jižních Čech za svým stádem.

Tento příběh stál na počátku snahy, která nakonec skončila budováním speciální mostů, tzv. ekoduktů přes dálnici D1. Ty by měly brzy odstranit jednu z největších migračních bariér.

Před dvaceti lety…

„Teď se blížíme k podjezdu pod dálnicí. Los tady postával celou noc a dodával si odvahy jestli projde nebo neprojde.“ S Václavem Hlaváčem z Agentury ochrany přírody se zasněženou krajinou vydáváme po stopách losa, který se u Humpolce před 20 lety marně pokoušel překonat dálnici D1.

Sám Václav Hlaváč byl tenkrát u toho. „On se pokoušel najít místo, kde by tu dálnici překonal.“ Tehdy ale takové místo na D1 nebylo a pro migraci zvířat znamenala dálnice neprostupnou překážku. „Dálnice D1 je přes celou Vysočinu prakticky neprůchodná, tady není jediná možnost pro zvířata, kde by ji mohla bezpečně překonat.“

Ekodukt

To by se ale od letošního roku mělo změnit. Nad Humpolcem ve směru na Brno totiž vzniká popisovaný ekodukt. „Tady vidíme, kolik je tady stop, od prasat, srnek,“ ukazuje hojnost zvířecích otisků ve sněhu Václav Hlaváč.

Procházíme totiž významným migračním koridorem, který má právě na budovaný ekodukt navazovat. „Při té šířce, volné šířce 40 metrů, je vyzkoušené, že takové ekodukty umožňují migraci celého spektra živočichů,“ říká ochránce přírody nedaleko místa, kde se nad hučící dálnicí zvedá betonová konstrukce budovaného ekoduktu. Ten by pak měl být vhodný dokonce i pro migrujícího losa. „Tento most je svými parametry vhodný i pro migraci losů, takže pokud by se tu nějaký objevil, tak by ho určitě využil.“

A třech dalších místech

Podobné přechody by na dálnici D1 měly vzniknout ještě na dalších třech místech. Doplňovat je bude také oplocení, říká mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl. „Zásadní opatření je oplocení dálnice vysokopevnostním pletivem, které brání vniknutí živočichů na komunikaci a současně navádí živočichy do migračních objektů, kterými mohou dálnici překonat.“

Vybudování samotných ekoduktů ale není levná ani jednoduchá záležitost, a to mimo jiné vysvětluje, proč se jejich realizace od 20 let starého losího příběhu natáhla až do současnosti. Jen čtyři nové ekodukty nad D1 totiž vyjdou asi na 230 milionů korun.

autoři: Patrik Salát , mik
Spustit audio