Místo papírových map vyrážejí hasiči na výjezdy s tablety. Mají v nich nejen souřadnice

5. listopad 2022

Profesionální i někteří dobrovolní hasiči v Česku využívají speciální softwary vyvinuté pro záchranné složky. Díky nim například už při výjezdu ze stanic mají v tabletech podrobnosti, k čemu přesně míří. A další informace pak dostávají cestou nebo i na místě zásahu. Tyto moderní technologie usnadňují a hlavně zrychlují jejich práci.

„Pozor, výjezd!“ takhle začíná každý výjezd na centrální stanici v Pardubicích. Hasiči slyší, kam jedou. Ty samé informace ale okamžitě mají i přímo v kabině auta.

„Při vyhlášení poplachu přišla informace přímo do tabletu,“ ukazuje mi Jakub Mačát z ředitelství pardubických krajských hasičů.

Studnice informací

Na tabletu vidí spoustu dalších údajů včetně navigace nebo polohy ostatních jednotek. A sdílet si hasiči můžou třeba i fotky a videa z místa zásahu.

„V současnosti máme tyto tablety skoro na každém vozidle. Samozřejmě jimi disponují i dobrovolné jednotky, tím pádem my vidíme jejich výjezd a naopak,“ dodává Jakub Mačát.

Dlouhá cesta od studenta

Hasiči používají software GINA. V roce 2010 vznikl jako studentský nápad na Vysokém učení technickém v Brně a od té doby ho vývojáři neustále upravují.

„V rámci vývoje jsme spolupracovali přímo s hasiči. Ten tablet poskytuje množství informací, se kterými zasahující jednotky můžou pracovat. Můžou ho také použít, aby se připravily během jízdy na situaci na místě,“ říká mi v Brně manažer firmy Michal Pivoňka.

Hasiči tak na tabletu můžou například zjistit to, kde má havarované auto baterii a kde nejlépe stříhat karoserii při vyprošťování raněných. 

Špatný signál nevadí

Program funguje i v místech se špatným signálem.

„Všechno je synchronizované a různými algoritmy komprimované do co nejmenších objemů. Snažíme se využívat wifi síť na stanicích, takže než posádka skočí do auta, stáhnou se datové podklady z wifi,“ vysvětluje Michal Pivoňka.

Aktuálně tento software naplno používají hasiči v 10 krajích. Zafungoval třeba loni po tornádu na jižní Moravě nebo při letošním hašení požáru v Českém Švýcarsku. Doplňuje Zbyněk Poulíček, spoluzakladatel a ředitel GINY:

Čtěte také

„Právě v situacích, kdy se na jedno místo sjede spousta jednotek, které nemají lokální znalost, je velice obtížně říkat kolegům, ať jdou na konkrétní ulici, protože ta už třeba v tu chvíli vypadá jinak. Extrémní výhodou je pak sdílená mapa.“  

Lokalizace i navigace

Od původně školního projektu teď existují různé varianty. Využívají je nejen záchranné složky po celém světě.

„Dáváme i malinký hardware, který slouží k lokalizaci osob, nebo často integrujeme hardware typu vysílačky, kterou lidi nosí u sebe. V tomto případě máme dneska v systému přes půl milionů lidí,“ říká Zbyněk Poulíček.

Čeští hasiči ovšem mají další softwary a moderní systémy, upravené jsou i jejich navigace do aut a díky nim ví, kde přesně projedou velké cisterny.

Kromě softwaru GINA, který funguje v 10 krajích, používají hasiči podobný systém od společnosti POINT X.

Jan Brothánek z Generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR říká, že softwary spolu dokáží navzájem fungovat. Systémy jsou kompatibilní, protože nad nimi funguje ještě Národní informační systém integrovaného záchranného systému. Ten je jakousi informační platformou a umožňuje sdílet a posílat data.

Navigace pro hasiče pak vychází z té pro nákladní automobily, ale odstraňuje restrikce, které jsou v normálním provozu běžné, například jednosměrky, vjezdy do pěší zóny, sloupy.

Drony na systémy zapojené nejsou, ale informace, které sbírají ano. Velmi důležitou roli sehrály například při hašení požáru v Českém Švýcarsku.

autoři: Ondřej Vaňura , aka
Spustit audio

Související