Miloš Šenkýř: Vždyť stavebními úřady to skončit nemusí

31. květen 2021

Rozhodování o fungování stavebních úřadů nás nepřímo vrátilo do časů rušení okresních úřadů. Není možná na místě diskuse o takzvaných přenesených agendách jako celku? Tedy i o dopravě, životním prostředí a dalších ryze státních, ne samosprávných kompetencích?

Připusťme, že v parlamentu projednávaná reforma stavebních úřadů projde. Že stavební úřady přestanou být součástí radnic a hejtmanství – a tím pádem i nějak, byť třeba jen teoreticky, napojené na tamní politiky. Co bude dál? Nemyslím teď z hlediska fungování stavebních úřadů, ale z hlediska veřejné správy jako celku.

Čtěte také

Kolik podobných agend – řečí práva v takzvané přenesené působnosti – právě na těch radnicích a hejtmanstvích ještě je? Nezasloužilo by si podobné oddělení i téma dopravy, aby politici nemohli i jen hypoteticky vstupovat do toho, jaké kde bude dopravní značení? A co třeba životní prostředí a záležitosti týkající se vody, studen a podobě?

Vracíme se v diskusích do doby, kdy politici zrušili okresní úřady. Už tehdy zaznívalo, že bude divné, když úředníci působící pod hlavičkou radnic budou rozhodovat o věcech, ve kterých ty radnice a hlavně jejich samosprávy mají svůj zájem. A že přes všechnu zákonem zaručenou nezávislost v takzvané přenesené působnosti tam vliv bude.

Přenesené agendy

A došlo i na to, že správní soudy rozhodují v některých věcech o podjatosti radnic, když mají rozhodovat samy o sobě a svých projektech. Je to logické vyústění někdejšího rozhodnutí o našem spojeném modelu veřejné správy. Někteří z těch, kteří u jeho utváření byli, ještě ve vrcholné politice působí.

Čtěte také

V zásadě existovalo – a stále existuje – několik systémů, jak problém řešit. Ten náš současný, dále ale také systém oddělení úřadů do jednotné instituce, jakou byly právě okresní úřady. Nebo potom jakési samostatné linie od centrálních institucí, jak fungují finanční úřady nebo hygienické stanice.

Problém je v tom, že přehazování musí mít nejen důvod, ale i smysl. A otázka, jestli za rok či dva budeme stejně cvičit s další agendou, je zcela na místě.

Dosavadní diskuse se opíraly hlavně o téma stavebních úřadů a jejich osudu. Není tedy na čase se bavit o přenesených agendách jako celku? Je v době digitalizace a moderních technologií výhoda, že máme některé agendy na více místech než před třiceti lety, ale platíme za to nemalé náklady?

03494680.jpeg

Je to Pandořina skříňka i pro politiky, protože pokud by se tyto ryze úřední věci ze současných radnic a hejtmanství přesunuly zpět pod nějakou obdobu bývalých okresních úřadů či třeba francouzských prefektur, zbyly by z těch radnic a hejtmanství výrazně menší instituce s menším počtem lidí i rozpočty.

Nicméně zpět na začátek. Proč zůstávat u diskusí o stavebních úřadech? Příští rok to bude od zrušení okresních úřadů dvacet let. Právě tak čas k přemýšlení.

Autor je editor a moderátor Českého rozhlasu Brno

Spustit audio