Miloš Šenkýř: Vážený stěžovateli, nejste v tom sám. Včas přijel každý desátý vlak

7. prosinec 2021

Dne 12. prosince začnou platit nové jízdní řády. Neměli by se všichni, kdo zodpovídají za jejich sestavení, poučit jak jezdily vlaky letos a nakolik nesplnitelnými mohou ty jízdní řády z nejrůznějších důvodů být? A nemluvíme o lokálkách, ale o hlavních tratích, které postihne další série výluk.

Můj vlak na trati mezi Brnem a Prahou měl zpoždění. Dvouhodinové. Tedy zhruba stejné, jako ta cesta trvá za ideálních podmínek autem po té tolikrát proklínané dálnici D1. A tak jsem ještě z vagónu před Prahou poslal jako cestující, nikoli jako novinář, dopis svému dopravci Českým drahám.

Čtěte také

Upřímnost těší. Zástupci drah vyhodnotili, jak můj vlak jezdil za poslední tři měsíce. Z Brna vyjížděl v pořádku ve 40 procentech případů. A do Prahy dojel včas v necelých deseti procentech. Zdůrazňuji: Ne, že by v deseti procentech případů měl zpoždění, jen každý desátý vlak dojel včas.

A České dráhy hned taky dodaly, že největší část zpoždění byla kvůli plánovaným výlukám a mimořádným událostem. Samotné dráhy prý nesou odpovědnost pouze za 14 procent zpoždění, třeba když jim selhala lokomotiva.

Sestavování jízdních řádů

Dlužno podotknout, že hlavní trať mezi Brnem a Prahou podstupuje na několika místech rozsáhlé opravy. A s novým jízdním řádem to bude ještě horší, protože úplně mimo provoz bude úsek mezi Brnem a Blanskem.

A tak vlaky spojující moravskou a českou metropoli pojedou výhradně přes Žďár nad Sázavou a Havlíčkův Brod. Ale tady je to B.

Čtěte také

Se skřípěním zubů mohu přijmout trable ve vidině budoucí pohodlné a rychlé jízdy. Nepatřím k těm, kteří si před mými zraky museli volat kamsi do polí před Prahou ke stojícímu vlaku taxíka, aby stihli odlet svého letadla. A dokonce mi ty objízdné trasy mohou pomoci procvičit zeměpis.

Jestliže České dráhy a s nimi Správa železnic a všechny ostatní instituce podílející se na sestavování jízdních řádů vědí, že za tři měsíce splní svůj jízdní řád desetina vlaků, je na místě se ptát, jak s tímto faktem budou pracovat.

Čtěte také

Podle jízdního řádu má konkrétní vlak dojet do Prahy za tři hodiny. A byť ne každý má zpoždění v hodinách, přesně jich dojede výrazná menšina.

Nebylo by tedy správné uzpůsobit jízdní řády tak, aby byla jízdní doba reálná? Ne pro železnice, ale pro cestujícího, který si plánuje přípoje a další program.

Vlaky vyjedou podle jízdních řádů v neděli 12. prosince. Tomuto konkrétnímu mezi Brnem a Prahou se prodlouží jízdní doba o pět minut. To je sice posun směrem k realitě, ale ne úplný.

Pro všechny, kdo si něco chtějí plánovat: Jsem zvědav, kolik procent správně jedoucích vlaků mi opět České dráhy – ale i jiné firmy – vykáží při příštím zpoždění.

Miloš Šenkýř

Pokud to nebude úplně obráceně, tedy maximálně 10 procent zpožděných vlaků, ne necelých 10 procent správně jedoucích, někdo při sestavování jízdních řádů udělal chybu.

A vzhledem k tomu, na kolik let je přestavba trati naplánovaná, je to chyba kardinální. Po letech, kdy železnice mezi Brnem a Prahou nabírala na úkor opravované dálnice D1 své cestující, tak je zas vlastní vinou ztratí.

Autor je editor a moderátor Českého rozhlasu Brno

Spustit audio