Miloš Šenkýř: Stravenky zvané režijní jízdenka

12. březen 2020

Režijní průkazky pro železničáře jsou zaměstnaneckou výhodou. Ale je otázkou, jestli mají v současné podobě šanci na přežití. A kdo je má platit.

Přesto – nebo právě proto – kvůli ní železničáři pohrozili i stávkou.

Čtěte také

Kdysi železničáři dostávali režijní uhlí a další výhody. Z nich většina zmizela, režijní průkazky na volné cestování ale zůstaly. Jihomoravským železničářům se měla jejich platnost radikálně zmenšit, a tak ještě na začátku roku hrozili stávkou.

Na první ohled je to jednoduché – oni se starají o provoz vlaků, o koleje a o další zázemí. A tak by je měli mít možnost využívat výhodně, už proto, aby se dostali do práce, aby měli tradiční benefity.

Jenže to, co se stalo v Jihomoravském kraji, je v něčem jiné. Zjednodušeně řečeno, veškeré náklady na provoz krajem objednaných vlaků platí hejtmanství. Zčásti ze státní dotace, ale o tom později.

Jednotný státní tarif

Čtěte také

Právě hejtmanství dostává všechno vybrané jízdné. Každou korunu slevy za každého „režijkáře“ tak zaplatí ostatní cestující nebo krajská dotace. Kdyby režijkáři hypoteticky zaplnili vlak, nevybere kraj ani korunu.

Když to přeženu, pokud bych si u drah objednal vlak na dovolenou, taky by mi do něj neměl přijít pasažér s režijkou a chtít se mnou cestu k Jadranu zdarma. Jenže je tu háček, a tím jsou ty státní dotace. Železničáři v minulých dnech znovu zopakovali – ať stát podmíní jejich vyplácení uznáním režijek. 

Jihomoravští politici ustoupili a nabídli pro své vlaky zvláštní režijku za zvýhodněnou sumu 1500 korun. Kdo by se chtěl necelý rok před volbami hádat a nést na hrbu hrozbu stávky. Železniční odboráři odvolali stávkovou pohotovost, s kritikou nekončí. Co kdyby to tak dopadlo a museli platit – byť zvýhodněný – kupón ve všech krajích? 

Ano, je tu chyba. Už dávno měl fungovat jednotný státní tarif, nemusely vznikat tarify pro každý kraj, nebo s ním aspoň mohly být sladěné. A státní tarif by také definoval slevy, na které kdo má nárok. A které také někdo zaplatí, jako je to u seniorů nebo u školáků. Ať už dopravcům nebo objednatelům spojů. 

Je tu ještě jeden aspekt. Už nemáme jen jednoho dopravce. Ten národní, České dráhy, vypravuje pořád většinu spojů. Ale nejsou pro železničáře důležité slevy i na ty ostatní spoje? Aby se dostali tam, kam jezdili, ale už tam míří soukromníci? A naopak zaměstnanci soukromého Regiojetu či Arrivy zase nemají mít volné jízdy ve vlacích Českých drah? A co když se přihlásí zástupci autobusových firem, že chtějí totéž?

03494680.jpeg

Režijky jsou trošku jako stravenky. Najdeme spoustu důvodů, proč je vydávat, je to benefit, o který každý nerad přijde. A najdeme i důvody opačné. Pokud slevy v podobě režijek povinně, ať je předem jasné, kdo je bude platit. Teoreticky nikdo nebrání, aby fungovaly třeba jako výsluha pro bývalé policisty nebo vojáky.

Autor je editor a moderátor Českého rozhlasu Brno

Spustit audio