Marku Horváthovi pomohla na začátku studia na Anglickém gymnáziu sbírka starších spolužáků

31. březen 2018

Cesta každého člověka za vzděláním může být různá. Marek Horváth, student prestižního Anglického gymnázia v Sokolovské ulici, by na šestileté placené studium, které činí dva miliony korun dosáhl jen těžko. Když začínal, pomohla mu sbírka starších spolužáků, která odstartovala založení Stipendia Václava Havla.

„Tohle je třída, kde celých posledních šest let začalo. Váže se k tomu vtipný příběh. Učitel angličtiny se mě tázal, kde mám knihu. Já jsem se mu lámanou angličtinou snažil vysvětlit, že jsem tu pět minut a že vůbec nevím ani, jakou knihu myslí. Než do toho skočili moji budoucí kamarádi a vysvětlili mu, že jsem úplně nový student a nevím, co po mně chce. Celá ta hodina byla peklo. Celý ten den byl peklo. Celý následující týden jsem chtěl okamžitě z té školy odejít a už se sem nikdy nevrátit. Jediné, co mě u toho udrželo, byli rodiče. Takže to bylo tady. Ve třetím patře. Ve třídě 313,“ vzpomíná na své začátky na Anglickém gymnáziu Marek Horváth, pro kterého byla angličtina první dva roky obrovskou počáteční bariérou.

„Na konci druhého roku jsem začal pociťovat, že jsem nějak patřím, že už tady mám svoje místo, co se týče právě jazyků, co se týče nějakých světových vědomostí a obecně poznávání jiných kultur a jiných lidí. Uvědomuju si, že mi to dalo do života strašně moc. Učení bylo úplně jiné než na české základní škole, kde já jsem se vlastně vůbec nemusel učit. Pak jsem přišel na tuhle školu, kde jsem se musel ještě všechno učit v angličtině. První dva roky byly těžké, ale jak říkám, šlo to, a jsem teď za těch šest let strašně rád.“

Marek letos kvůli přípravě na maturitu nebyl součástí organizačního týmu Koncertu na podporu Stipendia Václava Havla. Přesto je rád, že se částka dvou milionů korun, tedy stipendium, které pokryje celé studijní období, blíží k cíli.

„Tento rok jsme vybrali o hodně víc, než jsme vybrali ostatní roky. Vybrali jsme přes 300 000 korun. Blíží se to tedy k tomu bodu, kdy doopravdy už možná v příštím roce nastoupí další romský student ze sociálně vyloučené lokality. Trošku jinak, než jak jsem byl já.“

Podle Davida Jehličky, stipendisty programu, jsou největšími problémy předsudky.

„S tím, co nám přišlo už vloni a předloni, máme takřka milion a půl. K zafinancování celého studia potřebujeme dva miliony. Částka se postupně zvyšuje. Blížíme se k cíli, o kterém věříme, že nám pomůže změnit předsudky tady.“

Pro Alenu Švejdovou, zástupkyni ředitele pro mimoškolní činnost, je důležité přijmout dalšího romského studenta, který by bořil předsudky o tom, že se Romové vzdělávat nechtějí.

„Když jsme začali připravovat Koncert na podporu Stipendia Václava Havla, na jedné ze schůzek se studenty se ukázalo, že možná není všem jasné, proč bychom měli přijmout romského studenta, proč ne nějakého jiného studenta ze sociálně slabšího prostředí. Pochopili jsme, že jsme trošku zanedbali osvětu, proč je důležité mít ve škole právě i romského studenta. Ukázalo se také, že i mezi studenti a i mezi některými rodiči jsou určité předsudky. Nejdřív jsme se toho trošičku lekli, ale pak jsme si řekli, že to je právě ten důvod, proč bychom měli na škole romského studenta mít a proč bychom se měli snažit o to získat na to také finanční prostředky. Protože nejde jen o to romského studenta přivést, ale vlastně s ním přinést i to porozumění.“

autor: Rena Horvátová
Spustit audio