Má motor a okna z tramvaje, ale tramvaj to není. Dopravní podnik chystá opravu lodi Dallas

Brněnský dopravní podnik po letech opraví a zprovozní loď Dallas
Brněnský dopravní podnik po letech opraví a zprovozní loď Dallas

Bílá loď s červenými pruhy a zelenou střechou stojí sedmým rokem na břehu Brněnské přehrady. Do vody kvůli špatnému technickému stavu nesmí. Řeč je o památkově chráněné lodi Dallas, kterou v roce 1955 i s pomocí tramvajových dílů sestrojili zaměstnanci brněnského dopravního podniku.

Jak zjistil Český rozhlas, firma se po letech dohadů rozhodla, že dvoupalubovou výletní loď za asi patnáct milionů korun opraví a zprovozní.

Abychom se na palubu lodi, která stojí na břehu, snáz dostali, musí pod zamčené dveře přistavit žebřík vedoucí lodní dopravy Martin Ecler. „Naposledy jsem tady byl tento týden, protože tady byli kolegové z památkového ústavu. Říkali jsme si, co všechno je potřeba udělat, co se musí zachovat.“

FOTO: Loď Dallas už šest let stojí na suchu, co bude dál?

Dvoupalubová loď Dallas už víc než pět let chátrá na břehu Brněnské přehrady

Památková obnova brněnské výletní lodi Dallas z roku 1955 by vyšla na 12 milionů korun. Tato poslední loď z původní brněnské flotily je mimo provoz už šestým rokem a dopravce pořád neví, co s ní.

Hlavní zastřešená paluba lodi je obložená dřevěnými laťkami, jsou na ní taky dřevěné lavice, bufet a pokladna nebo záchody. Martin Ecler dodává, co vše je potřeba obnovit, aby  loď mohla zase vyplout: „Bude to oprava dnové a boční obšívky, oprava žeber, dále vodotěsných přepážek, budeme muset kompletně vyměnit hlavní palubu, která je v tuto chvíli dřevěná, ale musí být ocelová, plynotěsná. Ale to dřevěné obložení chceme zachovat. Určitě tu budou nové věci, ale nebudou vidět. Možná na horní palubě budeme muset zvýšit původní zábradlí.“

Dallas je unikátní v tom, že ho sestrojili zaměstnanci dopravního podniku v roce 1955. A že z tramvají použili na konstrukci třeba okna, anebo elektromotor skrytý pod palubou. „Ten chceme právě zachovat, aby to bylo autentické,“ doplňuje Ecler.

Když lidé vidí loď z venku a z dálky, anebo z horní paluby, kde je i kormidelna, vypadá plavidlo docela zachovale. Na některých místech je jen oprýskaná barva, pokračuje Ecler: „Ze zákona máme povinnost se o kulturní památku starat tak, aby nechátrala, takže určité opravy typu nátěrů se občas dělají, ale tady jde spíš o celkový technický stav, kvůli kterému loď nemůže do vody.“

Historická loď Dallas, dříve známá pod jménem Moskva, by mohla znovu na Brněnskou přehradu vyplout v roce 2020, věří generální ředitel brněnského dopravního podniku Miloš Havránek: „Pokud se to všechno podaří – a my jsme přesvědčení, že ano – a seženeme někde těch čtrnáct nebo patnáct milionů korun, tak by loď mohla opravdu vyplout v roce 2020. Pokud tedy v Brněnské přehradě bude voda.“

Pokud se podaří Dallas opravit, rozroste se současná flotila dopravního podniku o sedmou výletní loď. Dallas ale kvůli současným technickým požadavkům už neuveze 280 lidí jako dřív a kapacita se tedy sníží.