Křeček nebo dálnice? O osudu silnice z Hulína do Fryštáku rozhodne soud do několika týdnů

3. květen 2018

Přípravu 18 kilometrů dlouhého úseku dálnice za devět miliard brzdí spory s ekology o chráněné živočichy

Ministerstvo životního prostředí loni potvrdilo výjimku, aby silničáři mohli stavět, ekologové se ale obrátili na soud.

Brněnský krajský soud tak už rok zkoumá žaloby ekologického spolku Egeria, který napadl skutečnost, že v trase cesty žije křeček polní a dalších 17 chráněných živočichů.

Mluvčí soudu Eva Sigmundová ale v pořadu Co vy na to uvedla, že rozhodnutí nevázne na straně soudu. „Nejedná se o případ s přednostním projednáním,“ uvedla Sigmundová.

Obchvat Otrokovic se může začít stavět už v červenci, ŘSD odkoupilo zbývající pozemky

Stavba komunikace I/14 Liberec - Jablonec n. N.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) uzavřelo potřebné smlouvy o odkupu posledních pozemků nutných pro zahájení dostavby obchvatu Otrokovic. Dnes o tom v tiskové zprávě informovala otrokovická radnice.

Podle ní ale verdikt bez veřejného jednání padne už brzy a to v řádu několika týdnů.

V podobném případu, stavbě dálnice D1 u Přerova, soudci z olomoucké pobočky ostravského krajského soudu zamítli žalobu ekologů napadající udělenou výjimku z ochrany zvláště chráněných druhů. Podle Sigmundové brněnští soudci o tomto rozhodnutí ví, ale není z něj možné usoudit, že případ dálnice R49 dopadne stejně.

Šéf zlínské pobočky Ředitelství silnic a dálnic Karel Chudárek uvedl, že pro úsek R49 z Hulína do Fryštáku jsou vykoupeny všechny pozemky, vybudovány jsou přeložky sítí. „Čekáme jenom na rozhodnutí soudu,“ uvedl Chudárek.

Podle něj by případné zrušení výjimky výstavbu dálnice R49 výrazně zkomplikovalo. „Žádat o novou výjimku je dlouhodobá záležitost, trvalo by to přes dva roky,“ uvedl Chudárek.

Podle Chudárka je R49 velkým obchvatem Zlína, který výrazně pomůže dopravě v celém regionu. A v lokalitě, kde se má stavět, podle něj žádní křečci nejsou.

D49 je součástí evropské dopravní sítě TEN-T, na financování její stavby se mají podílet evropské fondy. Celkové náklady se pohybují kolem 15 miliard korun. Ředitelství silnic a dálnic stavbu slavnostně zahajovalo v září 2008, tehdy ještě jako R49.

autoři: Andrea Kratinová , Tomáš Fránek

Související