Kraj prověří umístění a napojení nového terminálu pro vysokorychlostní vlaky v Brně

8. duben 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Mapa VRT (vysokorychlostní tratě) na jižní Moravě

Jihomoravský kraj nechá prověřit, kde v Brně budou zastavovat vysokorychlostní vlaky. Hejtmanství nachystá územní studii, která má podrobně prozkoumat lokalitu u Vídeňské ulice. Tam plánuje Správa železnic postavit přestupní terminál na vysokorychlostní trati. Umožní například zkrátit jízdu mezi Brnem a Prahou zhruba na hodinu.

Nová studie má kraji, městu i železničářům napovědět, kde přesně v Brně by měl stát nový plánovaný přestupní terminál pro vysokorychlostní vlaky. Správa železnic počítá s tím, že zastávka na trati mezi Prahou a Břeclaví bude v Brně právě u Vídeňské ulice. A to zhruba mezi sjezdem na dálnici D1 a Ústředním hřbitovem. Nová studie má odpovědět na otázky, zda se zjednodušeně řečeno terminál do lokality vejde, jak ho bude možné dopravně napojit třeba městskou hromadnou dopravou a jakou bude mít kapacitu. Brno díky tomu taky získá představu o tom, kolik za dopravní napojení lokality zaplatí.

Studii objedná kraj, i když se týká zastávky v Brně

Je to jednak proto, že vysokorychlostní tratě mají dopad na celé území Jihomoravského kraje, a jednak proto, že vedení těchto tratí bude součástí krajských zásad územního rozvoje. To je dokument, který mimo jiné stanovuje vedení důležitých dopravních tepen. Kraj bude muset tyto zásady kvůli vysokorychlostní železnici aktualizovat. A to i v naváznosti na přijetí nového územního plánu města Brna.

„Tato studie by měla začít vznikat v červnu. Předpokládáme, že práce na ní by měly trvat rok, nicméně aktualizace zásad územního rozvoje začne až později. V podstatě o rok později, než by mohla, protože Brno stojí před přijetím a vydáním nového územního plánu,“ nastiňuje hejtmanův náměstek Martin Maleček ze Starostů pro jižní Moravu.

Správa železnic předpokládá, že vysokorychlostní trať přímo v Brně nezačne stavět dřív než v roce 2025.

Terminál nenahradí nové nádraží

Brno se obává, že nový terminál u Vídeňské ulice nahradí plánované nové hlavní nádraží. Nechce, aby se vysokorychlostní vlaky vyhnuly hlavnímu nádraží a zastavovaly jen na okraji města. „Odmítáme, aby byl napřed realizován terminál v Bohunicích, který bude muset být navázán na městskou hromadnou dopravu a na další záležitosti, které budou na náklady města, bez toho, aby bylo jasné, jak odtud bude zajištěna doprava na současné nebo nové nádraží,“ připomíná radní Filip Chvátal z KDU-ČSL.

Správa železnic dnes oznámila, že rychlovlaky se centru Brna vyhýbat nebudou. Ujišťuje ředitel odboru přípravy vysokorychlostních tratí Martin Švehlík.

„Ta Brno-Vídeňská je pouze doplňkový terminál, tak žádné vlaky nekončí, ani nezačínají. Je to posílení kapacity, ale ty vlaky míří na hlavní nádraží. Stále vedeme dialog a věříme, že územní studie rozhodne o dimenzi nebo umístění té Vídeňské. Systém je založen na tom, že funguje nové brněnské nádraží, funguje i jako uzel pro vysokorychlostní tratě.“

Nejen pro cestující do Brna

Železničáři upozorňují i na to, že terminál na Vídeňské bude sloužit i ostatním obyvatelům kraje a má jim tak být přístupnější než nádraží v centru Brna. Zároveň argumentují i tím, že ne všichni cestující na mezinárodní trati budou v Brně vystupovat a jízda rychlovlaku do centra města by jim tak délku jízdy protáhla.

V Brně se setkají vysokorychlostní trati ze tří směrů. Těsně před podpisem smlouvy je například vznik dokumentace pro územní řízení na trať mezi Modřicemi a Šakvicemi. Tam by vlaky měly jezdit rychlostí až 320 kilometrů v hodině, nejpozději od roku 2029.

autor: Tomáš Kremr
Spustit audio

Související