Jihomoravský kraj jako jediný dává ročně milióny na propagaci vinařství

3. říjen 2012

„Když se řekne jižní Morava, vybaví se mi víno,“ říká rozhodně mladý turista, který přijel ochutnat burčák pod Pálavu. Jihomoravský kraj vynakládá nemalé peníze na to, aby povědomí o spojení regionu s vínem ještě utvrdil.

Jen do Vinařského fondu ročně putuje z krajského rozpočtu v průměru pět milionů korun. „Dneska jsou v republice čtyři kraje, v nichž se vinaří,“ říká ředitel Vinařského fondu Jaroslav Machovec, „přispívá ale jen Jihomoravský kraj a střední Čechy.“

Jihomoravský kraj je ale jednoznačně největším přispěvatelem Vinařského fondu. Ze Středočeského kraje putuje do fondu ročně půl miliónu, z ostatních vinařských regionů ani koruna. Peníze konkrétně z Jihomoravského kraje pak fond věnuje právě na propagaci vína a vinařství.

„Posledních deset let je vidět, že sem jezdí lidé hlavně za vínem,“ postřehla Blanka Langrová, která v Dolních Věstonicích provozuje penzion, kemp, vinárnu a menší vinařství. Její rodina se službám v cestovním ruchu věnuje už sedmnáctou sezónu. „Za poslední roky je propagace jižní Moravy úplně jinde než dřív, lidé o nás ví mnohem víc,“ pochvaluje si.

Příspěvky do Vinařského fondu ale podpora vinařství ze strany Jihomoravského kraje nekončí. Například na Pálavské a Znojemské vinobraní, což jsou dvě největší vinařské akce v regionu, letos krajský rozpočet přispěl půl miliónem. Dalších 640 tisíc letos hejtmanství vyčlenilo na svůj Dotační program na podporu vinařství a vinohradnictví.

Propagaci krajů se budou věnovat také dnešní Otázky a odpovědi. Začínají jako obvykle po Radionovinách v 17 hodin.

autor: Michal Záboj
Spustit audio