To je historické centrum Brna. Pěší zóna připomíná parkoviště či dálnici, řidiči si tudy krátí cestu

Jako dálnici nebo parkoviště bez pravidel označují někteří Brňané pěší zónu v centru města. Tou denně podle magistrátu projede asi patnáct stovek aut. Můžou si tudy zkrátit cestu a vyhnout se frekventovaným tepnám. Někteří řidiči povolení k vjezdu zneužívají anebo neplatí pokuty za špatné stání. Na nejdrzejší řidiče je krátký magistrát i městská policie.

„Teď jsem zásoboval. Prodavačka mi chystá zboží. Když půjdu běhat nebo se mezitím proletím ve vesmíru, než mi nachystá zboží, tak je to čistě moje věc. Až to bude nachystané, tak to naložím a odjíždím,“ reagoval na dotaz redaktora Českého rozhlasu Brno jeden z řidičů osobního auta v pěší zóně v historickém centru Brna.

Redakce muže konfrontovala s otázkou, jestli mu nevadí, že popíjel nápoj na restaurační zahrádce, zatímco jeho auto bylo zaparkované v pěší zóně mimo vyznačené parkovací místo kousek od náměstí Svobody. Nejbližší možné vyznačené stání je přitom jen pár metrů za rohem na Dominikánském náměstí, o něco dál stojí městský parkovací dům Domini. „Tak jestli mi to tam zaplatíte, tak tam pojďme. Já platím celoroční poplatek městu, je to osm tisíc. Víte, co jsou modré zóny? Máte základní školu? Modré zóny jsou vyhrazená parkovací místa pro mě,“ pokračoval řidič. Ten v pěší zóně parkoval v 15 hodin před prodejnou s módou.

Běhounská ulice v Brně leží v pěší zóně a auta stojí na chodníku. Podle strážníků ale v pěší zóně chodníky neexistují a auta tak nemohou odtáhnout, jen pokutovat.

Časy určené pro zásobování mimo léky nebo zboží, které se může zkazit, jsou ale jiné. „Ráno od 6.00 do 9.00, poté od 18.00 do 22.00,“ potvrzuje mluvčí města Brna Filip Poňuchálek. Kvůli zásobování je možné zastavit na dobu nezbytně nutnou pro nakládku a vykládku zboží.

Dovnitř pěší zóny může asi 13 tisíc vozidel. Magistrát tyto počty nedávno zrevidoval a tvrdí, že všechna povolení jsou oprávněná. Povolení k vjezdu tak mají lidé, kteří v centru bydlí nebo podnikají, ale také vozy integrovaného záchranného systému, dopravního podniku nebo kurýři a zásobování. Kdo ale skutečně zásobuje, a kdo to jen používá jako výmluvu, je sporné.

Velká auta bez botičky

„Na tomhle místě stává vozidlo, které má velké pneumatiky a nejde mu nasadit takzvaná botička. Ten řidič zcela jistě ví, že se přestupku dopouští a dělá to opakované,“ přidává svou zkušenost strážník Miroslav Městka. Takový řidič ani pokutu na místě nezaplatí. „Nereaguje na výzvy a počká si, až doběhne zákonná lhůta a jde do společného řízení, kde pokutu zaplatí jednorázově.“

Řidiče to nakonec stojí méně peněz, než platit pokutu zvlášť. Je to legální dle správního řádu. Tento postup volí jednotky šoférů, v pěší zóně podle údajů městské policie ale dvakrát častěji než je celoměstský průměr.

Není zásobování jako zásobování

Jakýsi katalog nevhodně zaparkovaných aut vytváří na Facebooku Marek Lupač, který založil stránku ironicky pojmenovanou Mapa „zásobovacích“ vozidel v Brně, kde zveřejňuje jejich fotky.

„Jsou to většinou luxusní auta, ve kterých asi nikdo nevozí bedny do restaurací. A se spoustou těchto aut se potkáváme pravidelně v různých částech města,“ přibližuje správce stránky Marek Lupač.

Fotografie aut pořizuje sám nebo mu je posílají sami obyvatelé. „Spoustu těch aut mi fanoušci stránky posílají několikrát, že třeba ráno ho viděli stát na chodníku na Pekařské, odpoledne na Zelném trhu a večer na chodníku na Dvořákově. Je zcela evidentní, že jsou to řidiči, kterým je úplně jedno, kde zaparkují a jestli dostanou pokutu, a dělají si z města parkoviště,“ tvrdí Lupač.

Nová koncepce, kterou chce město nasadit od letošního září, rozděluje historické centrum Brna na sedm oblastí.

Nová pravidla (snad) pomohou

Městská policie tvrdí, že víc podle zákona udělat nemůže a radní Petr Kratochvíl z ODS dodává, že takovým řidičům nelze odebrat povolení k vjezdu do centra. „Ten člověk tady podniká, má oprávnění k vjezdu, ten mu odepřít nemůžeme.“ Kratochvíl doplňuje, že by sice chtěl, aby na náměstí Svobody sice žádná auta nebyla, možné to ale není.

Pomoct by mohla od září nová pravidla pro vjezd do centra, která magistrát déle než rok slibuje, a která měla platit už v lednu. Ta rozdělí jádro města na sedm oddělených podoblastí, takže už nebude možné křižovat náměstí Svobody skrz naskrz. Naplno mají na podzim začít fungovat i kamery, které zatím sbírají jen statistická data.

Pokud vás téma parkování v Brně zajímá, obsáhlejší verzi tohoto článku i s grafy najdete na zpravodajském serveru iRozhlas.

autor: Tomáš Kremr
Spustit audio

Související