Jaká je budoucnost Velkého městského okruhu v Brně a kde se v nejbližší době začne stavět?

Stav přípravy a výstavby VMO Brno

Silničáři začnou do několika dní rozšiřovat Žabovřeskou ulici v Brně na čtyři pruhy. Umožnilo to Ministerstvo dopravy, když potvrdilo stavební povolení na vznik další části Velkého městského okruhu. Ministerští úředníci zamítli námitky spolku Voda z Tetčic, který loni v létě stavbu zablokoval.

Jaká omezení přinese pro řidiče rozšíření Žabovřeské ulice na čtyři pruhy?

Pravděpodobně velmi stejná jako jsou ta, se kterými se zde potýkají už teď. Třeba kvůli zavřenému mostu v křižovatce s Kníničskou ulicí. Ředitelství silnic a dálnic tam začalo stavbu okruhu připravovat už loni. Teď se můžou dělníci vrhnout na tu hlavní trasu, tedy na novou silnici. Po celou dobu stavby, tedy asi do roku 2023, tu řidiči pojedou v obou směrech vždy v jednom pruhu v zúžení. Postavení této části okruhu bude stát asi 2,5 miliardy korun a její součástí je i proražení nového tramvajového tunelu.

Silničáři v Brně uzavřeli most přes Žabovřeskou ulici, opravy potrvají pět měsíců

Schéma uzavírky na křižovatce Kníničská

Cestování autem po městském okruhu Brna bude ještě komplikovanější než doteď. Silničáři v sobotu ráno uzavřeli most přes Žabovřeskou ulici. Pět měsíců bude komplikované hlavně cestování mezi Bystrcí a centrem města a řidiči budou muset využít objížďky.

Počítají silničáři stále s tím, že letos začnou pracovat i na východnější části okruhu u Tomkova náměstí a v Rokytově ulici?

O stavební povolení chce Ředitelství silnic a dálnic požádat do konce června a na konci letoška by už chtěli začít připravovat stavbu. Omezení pro řidiče, související s výkopovými pracemi, by měla platit příští rok. S dokončením se počítá do čtyř let. Pak silničáři navážou východní částí okruhu, vinohradským tunelem a tzv. Ostravskou radiálou, což je napojení okruhu na výpadovku z Brna směrem na Vyškov. Šéf brněnského závodu ŘSD David Fiala popisuje, že místa obou budoucích staveb nyní prověřují geologové. „Z těch průzkumů, které máme k dispozici, nám vychází nějaké předpoklady, se kterými se budou muset technici a projektanti vypořádat.“

A co jižní část okruhu a napojení na křižovatku dálnice D1 a D2?

Kvůli takzvané Bratislavské radiále je nutné postavit novou silnici kolem průmyslové zóny ve Slatině, u Černovické ulice až do Komárova. Kvůli tomu je ale nutné ji zakreslit do nového územního plánu Brna, který teď připravuje Kancelář architekta města Brna a který má být hotový do roku 2022. Zároveň s tím magistrát chce z územního plánu vyškrtnout třídu, která by vedla kolmo k ulici Zvonařka od Dornychu směrem na jih k dálnicím.

Pokračuje radní města Filip Chvátal z KDU-ČSL. „Uvažujeme o vypuštění poměrně kapacitní komunikace v Komárově, která vedla paralelně s ulicí Svatopetrskou, která nemá vazbu na budoucí řešení VMO. Je to krátká část komunikace podél říčky Ponávky, kde momentálně probíhá rekonstrukce nábřeží.“

Ředitelství silnic a dálnic zároveň výhledově počítá s úpravou Bauerovy ulice kolem výstaviště, postavením tunelu pod Červeným kopcem a propojením do Heršpické ulice. To je takzvaná jižní část velkého okruhu, jeho budoucnost je ale nejistá. Do podoby nových silnic na jihu města taky zřejmě zasáhne přestavba Železničního uzlu Brno. Kdy ale proměna železniční sítě ve městě začne, to zatím není jasné.

Spustit audio

Související