Jak uložit kolo na zimu? Dopřejte mu servis, vyhnete se případným opravám na jaře

9. prosinec 2021

Kvalitní kolo stojí spoustu peněz, a proto si sežeňte místo, kde bude opravdu bezpečně uložené. Mějte na paměti, že zloději kola kradou z nejrůznějších prostor.

Zima je tady a pouze pár cyklistů využívá svůj bicykl celoročně. Pouze silní a otužilí jedinci investují do kvalitního oblečení, ustojí „ohození“ rozbředlým sněhem od projíždějícího auta a jízdu na sněhu a ledu berou mnohdy jako své vítězství.

Ostatní odloží kola do sklepů, kočárkáren, kůlen nebo garáže. Ještě předtím se mu ale pověnujte. „Přes zimu jsou navíc lacinější servisy a bez zbytečného čekání. Proto doporučuji právě tuto kontrolu, díky které nebudete zbytečně dlouho čekat na případnou opravu,“ bývalý reprezentant v cyklistice Antonín Bartoníček.

Na kole je potřeba zkontrolovat kvalitu plášťů, brzdové gumičky, kvalitu ráfků a stav řetězu a můžete to udělat i sami, pokud tomu rozumíte. „Řetěz se může už po 500 nebo 1000 km vytáhnout, a pak budeme zbytečně ničit další díly. Elektrokola běžně váží kolem 22 kg, mají kotoučové brzdy, a proto je potřeba hlídat brzdové destičky. Zkusit, zda se všechny točivé věci točí bez odporu a hrnutí, případně namazat nebo opravit příčinu drhnutí. A hlavně kolo důkladně očistit, umýt, než ho uložíme.“

zasněžená jízdní kola

Samostatnou kapitolou jsou na dražších kolech brzdy. Ty jsou většinou hydraulické a mají svoje náplně předepsané výrobcem. Měly by se jednou až dvakrát ročně vyměnit. „Argument, že jezdíme léta v autě a dodnes jsme se nestarali o brzdovou kapalinu, neobstojí.“

Z elektrokol před uskladněním vyjměte akumulátor a nabijte. Akumulátor neskladujte v prostorách, kde mrzne. Během zimy ho minimálně dvakrát zkontrolujte a případně dobijte. 

Co všechno mohou způsobit nečistoty v brzdové kapalině a jak je to s tlumiči? Poslechněte si v reportáži.

autor: Jiří Šobr
Spustit audio