Jak pracují mladí čeští animátoři? Navazují na tradici Karla Zemana, loutky už jsou ale minulostí

7. červenec 2022

Manželům Kamínkovým se narodí malý kamínek Pierre. A jako každý kluk se hned dostává do nejrůznějších divokých situací. To je ve stručnosti námět animovaného snímku Pierre, který vzniká ve Zlíně. Studio mladých absolventů Univerzity Tomáše Bati navazuje na tradici Karla Zemana a Herminy Týrlové, ale ve zcela jiných podmínkách. Loutky nebo papírky v jejich studiu nenajdete.

Zakladatel studia Tri Pirogy Matěj Šak mi ukazuje, jak a na čem pracují současní animátoři. Od klasické kanceláře se liší jen tím, co je vidět na monitorech a co se skrývá ve výkonných počítačích. „Dnes už se upouští od klasické stop motion, od výroby, kdy máte klasickou plastelínu nebo kdy figurky mají kovovou kostru a vše se snímek po snímku fotí. Už to dnes dělá jen malá hrstka studií,“ popisuje.

Rozhýbávání figurek dnes obstarává speciální software. „Trend je takový, že se vše přesouvá do digitálu a hledají se cloudová řešení, aby to bylo propojitelné. Firmy zaplatí pracovníkům licence a oni pak z domova přispívají do velkého díla, na kterém může zároveň pracovat několik tisíc lidí.“

Jiná práce než s loutkami

Matějova kolegyně Sofia Groch zatím pracuje na náčrtu atmosféry k animovanému filmu Pierre. Matěj Šak se vrací k technice takzvané digitální plastelíny. „Stavíme to na tom, že Kamínkovi v jednom dni zažijí všechna roční období, v noci mají zimu a v poledne léto, tak se jim to všechno točí. Tady zrovna vidíme podzim,“ ukazuje.

Digitálního Pierra zrovna rozhýbává Miriama Trnavská. „Je to trochu jiné než se skutečnými loutkami. Je to snazší, můžu se vrátit zpět do snímků, které mohu opravit,“ popisuje.

Mezinárodní šance na úspěch

Pilotní díl Pierra byl absolventskou prací. A proč se animátoři rozhodli zrovna pro oživlé kameny? „Přišli jsme na to během workshopu, který dělal Martin Kotík, který režíroval třeba nového 3D Hurvínka. Přišel se zásadami, že animace by měla mít důvod – aby se postavičky nedaly nahradit lidmi.“

Podle mladých českých animátorů se i malé studio může prosadit v celosvětové konkurenci. „Dostal jsem se ke kanadskému studiu Industry Works, které většinou dělá hranou tvorbu a s animací má malou, ale dobrou zkušenost, a přes našeho budoucího investora se s námi rozhodli spolupracovat. Udělají nám sales agenta, takže se za nás přimluví u velkých studií typu Disney. Budeme tak mít příležitost prodat seriál někomu velkému a vyrobit ho tady v Brně,“ uzavírá Matěj Šak.

autoři: Roman Verner , als
Spustit audio

Související