Jak bojovat proti sprejerům

26. září 2005
Vaše téma

Podpisy na zdech nebo-li grafity najdeme v dnešní době skoro všude. Nejenom na betonových zdech, ale bohužel i na dopravních prostředcích, na domech a mnohdy i na památkách. O grafity řekneme teď ve Vašem tématu na závěr to nejdůležitější. Historie sprejerů sahá až do roku 1967, kdy si jeden poslíček v New Yorku značil svým podpisem místa, kde všude byl a kudy projel. Později grafity převzaly newyorské gangy jako prostředek k vyznačení svého teritoria.

Jiří Kokmotos: U nás se malovalo po zdech ještě před revolucí, ale hlavní boom pak přišel až v devadesátých letech, kdy začal být problém sprejerů neúnosný a města s obcemi se snažily proti sprejování bojovat. Nejdříve zkoušeli nabídnout sprejerům místo na nevzhledných plochách, třeba v oblasti sídlišť. Poté začali být sprejeři i tvrdě souzeni. Ale stoprocentní recept se najít nepodařilo. Každopádně výrazně se stav zlepšil v Praze 6, kde začla kampaň pod názvem Stop grafity.

Martin Šálek: Ten přístup, já říkám, že je to nekonečná trpělivost. To znamená těm sprayerům tu jejich práci znechutit takovým způsobem, že se vlastně sami dobrovolně už nebudou chtít vracet. A cesta vede k tomu taková, že jejich výtvory se musí odstraňovat. Program Stop grafity funguje tak, že do 24 hodin poté, co sprejer se někde podepíše, tak na zavolání firma výtvor odstraní a to do 24 hodin.

Jiří Kokmotos: Představuje projekt Stop grafity mluvčí Prahy 6, Martin Šálek. Samozřejmě, že takovéhle programy neznamenají konec zatýkání sprejerů. Naopak. Konečně potvrzuje to i státní zástupkyně doktorka Jana Herzegová.

Jana Herzegová: Grafity může být jak přestupek, tak trestný čin. Z hlediska trestného činu je to poměrně mladá skutková podstata, která byla zahrnuta jako zvláštní případ poškozování do trestního zákona novelou od 1.7.2001. Přestupek to může být v podstatě obecně podle přestupkového zákona jako přestupek proti majetku.

Jiří Kokmotos: Každopádně každý grafiťák by si měl rozmyslet, jestli mu stojí adrenalin při nelegálním sprejování, třeba vlaku, za trest až osmiletého vězení nebo pokutu až do výše 5 milionů korun.

Autorizovaným pořizovatelem elektronického přepisu pořadů Českého rozhlasu je ANOPRESS IT, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

autor: Jiří Kokmotos
Spustit audio

Více z pořadu