Herečka a pedagožka Andrea Buršová: Mám obrovskou radost, že naši studenti z JAMU už začali zkoušet!
Nejvíc ze všeho se cítí být Andrea Buršová herečkou, ale miluje šanson a poezii a rovnocenně v sobě prolíná další profese – je dramaturgyní, režisérkou a vede studenty herectví na brněnské JAMU.
V dětství toužila zpívat, ale učitelka zpěvu ji nasměrovala k herectví. Bylo to proto, že prý její hlas není vhodný na operní zpěv. Stala se tedy herečkou, ale láska k muzice ji neopustila a vyvrcholila vydáním sólového alba, pro které si napsala i některé texty.
„Herecké schopnosti a dovednosti lze kultivovat a rozvíjet, online výuka ale není to pravé,“ říká herečka, zpěvačka a pedagožka v jednom. „Měla jsem štěstí, distanční výuka mě zastihla až ve druhém semestru 3. ročníku, kdy už naši studenti něco uměli, tak myslím, že jsme to zvládli se ctí.“ To ostatně dokládá i čerstvé ocenění z mezinárodního festivalu divadelních škol Setkání/Encounter, které získal „její“ student Daniel Gajdoš za mimořádný herecký výkon v představení Hády.
Divadlo a film – osudová setkání
Ve svém prvním angažmá v Divadle Husa na provázku se setkala s hudebním skladatelem a klavíristou Zdeňkem Králem – a co se týká jejího hudebního směřování, tak to bylo setkání osudové.
„Nejdřív jsme vystupovali ve dvou, později se k nám přidal smyčcový Indigo Quartet a tak taky vzniklo CD Nůž na ticho. Je to pro mě srdeční spolupráce, Zdeněk má absolutní vnímavost, citlivost pro souhru se zpěváky,“ dodává Andrea Buršová.
Se svými šansonovými večery jezdila pravidelně vystupovat také do vídeňského Theater Brett, které založila a vedla herečka a profesorka herectví Nika Brettschneiderová. „Uváděla jsem si ty večery sama a v němčině, ale musím se přiznat, že v běžné komunikaci jsem častěji sklouzla k angličtině, němčina se mi nestala úplně vlastní. Písně jsem ale zpívala ve všech jazycích – česky, anglicky i německy.“
O tomto divadle také psala disertační práci, ze které následně vznikla kniha. Když ji psala, tak kromě své herecké a pedagogické práce také hodně jezdila do Vídně pátrat v archivech, a proto, jak sama říká, neměla čas chodit na castingy.
Přesto ji potkala role v TV seriálu Život a doba soudce A. K. „Když jsem byla angažmá v Divadle Husa na Provázku, tak nám natáčení nepovolovali, protože tam je požadována oddanost divadlu. V seriálu jsem hrála tajemnici hlavní postavy – herce Davida Švehlíka. Moc mě bavila spolupráce s režiséry Bohdanem Slámou, Robertem Sedláčkem a Radimem Špačkem, kteří se postupně na seriálu podíleli.“
Jak se udržovala v psychické pohodě, když byla zavřená divadla? A na co se Andrea Buršová momentálně nejvíc těší? Poslechněte si v rozhovoru s Janou Kobylinskou.
Související
-
Na brněnské JAMU začíná festival divadelních škol ENCOUNTER: Děláme ho z lásky, ne pro kredity
29. března začíná v Brně mezinárodní festival divadelních škol SETKÁNÍ/ENCOUNTER. Jaký program letos nabízí, zjišťuje v ArtCafé Hanka Malaníková.
-
JAMU je priorita, se zlínským divadlem budu spolupracovat, říká nově zvolený rektor Petr Michálek
Petr Michálek skončí na postu ředitele Městského divadla Zlín. Od února bude novým rektorem Janáčkovy akademie múzických umění v Brně (JAMU).
-
Osobnost pod lupou. Studenti Divadelní fakulty JAMU si vyzkoušeli realizaci původní rozhlasové hry
Na konci letního semestru se na Divadelní fakultě JAMU uskutečnil rozhlasový workshop, v němž dostali studenti příležitost vyzkoušet si realizaci původní rozhlasové hry.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka