Do ulic se začínají po zimní pauze vracet sdílená kola

rekola1_170817-170420_per.jpg
rekola1_170817-170420_per.jpg

Všem barvami hraje jarní příroda. Barevná jsou i kola, která se po zimní pauze postupně vrací na svá místa – do ulic měst v České republice. Provozovatelé sdílených kol hlásí rostoucí zájem o tuto službu. Oblíbená jsou kola například na krátkou cestu do práce. Stovky z nich jsou i v Brně a Jihomoravském kraji.

„Každý den jedu na kole práce, vyzvednu si ho u domu a pak s ním jedu k Vaňkovce, je to pro mě nejrychlejší způsob dopravy.“

Na Náměstí Svobody v Brně mají lidé na výběr: buď červená kola Velonet nebo růžová Rekola. Ta mají po Brně desítky sběrných míst. A všechna kola se servisují v dílně kousek od centra. „Přes zimu se přeskládaly do dílny, kde se na nich prováděl kompletní servis. Teď ještě děláme výstupní kontrolu – jestli bylo všechno utaženo, problémy spraveny, abychom mohli kolo vyslat ven do nové sezóny,“ popisuje koordinátor provozu Rekol pro Brno Jan Toman.

Jak to funguje?

„Půjčování kol je velmi jednoduché. Uživatel si zjistí místo, ze kterého by rád odjel na kole, najde kolo na ulici, naskenuje QR kód, aplikace mu sdělí kód zámku, on si kolo odemče a může na něm odjet. Aplikace na naší mapě zjistí, kde ho může vrátit, nejblíže jeho bodu zájmu, kam potřebuje dojet. Druhý způsob je, že si člověk najde kolo už předem na mapě a může si ho zarezervovat dopředu, aby na něm neujel někdo jiný,“ vysvětluje Jan Toman za Rekola.

Pojištění proti krádežím

„Poměrně dobře víme, kdo měl kolo jako poslední a v případě zjištění čehokoliv, co je s tím kolem v nepořádku, jsme schopni okamžitě kontaktovat posledního uživatele.“ Podle Jana Tomana jsou v Brně uživatelé velmi vstřícní a dodržují veškerá pravidla provozu. „Kola se nám neničí, neztrácí, je to opravdu radost, že dochází k minimu nějakého poškození.“

I v dalších městech na jihu Moravy mohou lidé sdílet kola. Například České dráhy spouští sezónu na konci března. V Břeclavi, v Hodoníně, ve Veselí nad Moravou, Vranovicích a ve Znojmě.