Do ulic Brna vyjedou nové klimatizované autobusy, nahradí staré karosy

V Brně budou jezdit nové kloubové autobusy za 147 milionů korun. Vozový park Dopravního podniku města Brna letos v létě rozšíří celkem 40 nových autobusů. Část z nich už dorazila do vozoven.

Dopravní podnik města Brna obměnil vozový park. Do města dorazilo osm nových kloubových autobusů. Dalších dvanáct přijede do konce července. Podnik za ně zaplatil 147 milionů korun. Ve vozovnách přibyde v dalších měsících ještě dvacítka klasických, takzvaných sólo autobusů. Na několika linkách se tím zvýší komfort cestujících.

Dvacítku kloubových autobusů už cestující znají. Jedná se o typ SOLARIS Urbino 18, který dopravní podnik ve velkém nakoupil v roce 2013. Ty, které dorazily a ještě dorazí, jsou však o jednu modelovou řadu vyšší. Jako jejich předchůdci jsou kompletně bezbariérové a klimatizované. Cestujícím budou k dispozici USB nabíječky a plastová sedadla s potahem. Příjemnější by měla být jízda také pro řidiče autobusů. Čelní skla jsou vyhřívaná, takže se zvýší jak komfort, tak bezpečnost jízdy.

Kde budou jezdit?

Například mezi Bohunicemi a Tuřany na lince 40, dále mezi Královým Polem a Ivanovicemi na lince 42 nebo na okružní lince 44. Kloubové autobusy nahradí dosluhující Karosy a Irisbusy. První dva vyjedou ještě do neděle. Zbylé podnik zařadí do provozu postupně v dalších týdnech a měsících.

Do Brna dorazí v létě ještě dvacet sólových autobusů. Ty, stejně jako kloubové, jsou na dieselový pohon.

Dopravní podnik města Brna má smluvní závazek okamžitě poskytnout až 100 autobusů pro evakuační účely, například v případě mimořádné události v jaderné elektrárně Dukovany. Autobusy ale zároveň splňují platné emisní normy a přispějí ke zlepšení ovzduší v Brně. Celkem má brněnský dopravní podnik v provozu 314 autobusů.

Klimatizace na meziměstských linkách v kraji

Letní cestování ve městě zpříjemní klimatizace. Vozový park se postupně obměňuje i v rámci Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje. Klimatizované jsou dvě třetiny autobusů napříč krajskými linkami. Podle mluvčího krajského koordinátora dopravy Květoslava Havlíka nakupuje zřizovatel už jen autobusy s klimatizací.

„Na Znojemsku jsou pouze klimatizované autobusy. V ostatních místech Jihomoravského kraje počet klimatizovaných autobusů je také poměrně vysoký. Byly nejprve požadavky na to, aby klimatizované autobusy byly na těch nejvýznamnějších linkách, těch páteřních. Postupně, jak ty autobusy stárnou, jak se vypisují další výběrová řízení, počet klimatizovaných autobusů se zvyšuje a tím se můžou rozšiřovat i na méně významné linky,” říká Havlík.

Celkem v integrovaném dopravním systému jezdí asi 800 regionálních autobusů. Podobně k nasazování klimatizovaných vozů přistupují České dráhy. Cestující se jimi svezou především na páteřních linkách. Zhruba 80 % klimatizovaných vlaků jezdí na lince S9 ze Starého Města u Uherského Hradiště do Břeclavi. Čtvrtina klimatizovaných spojů jezdí zejména na lince S3 z Tišnova do Židlochovic, pětina spojů na lince S2 z Letovic do Křenovic.

Spustit audio
autor: Petr Tichý

Související