Dnes v noci se od letního vrátíme ke středoevropskému času.
S podzimem souvisí změna času z letního na zimní tedy středoevropský. Poprvé byl letní čas zaveden během 1.světové války v roce 1916. Jako první země, která tuto změnu přijala bylo Švédsko. Poté následovalo Německo, Rakousko-Uhersko a Velká Británie.
Cílem byla úspora elektrické energie pro večerní osvětlení. Lidé ale vnímají změnu času různě: "No, mně to vůbec nevadí, já jsem ráda." "Špatně, protože si celého půl roku nezvyknu na letní čas." "Já myslím, že by měl být zimní čas, a to po celý rok" "Nám je to jedno, my se přizpůsobíme." "Protože chodím do práce, jsem ráda, že si o hodinu déle pospím," říkají námi oslovení Brňané.
Lidé na nočních směnách však budou pracovat o hodinu více. Platí to i pro řidiče vlaků a autobusů. Jak se změna času projeví pro cestující v brněnské hromadné dopravě, popsal Jan Seitl z Dopravního podniku města Brna: "Přesně ve 3 hodiny ráno se všechny linky vrátí do času ve 2 hodiny ráno a rozjezd spojení, který znají Brňané u hlavního nádraží se znovu zopakuje a bude to všechno dál pokračovat až do rána."
S návratem ke středoevropskému času v noci z dneška na zítřek také u nás platí povinnost pro všechny řidiče svítit i ve dne, jak připomíná JUDr. Zdeněk Svátek: "V paragrafu 32 zákona 361 je stanoveno, že po celých 24 hodin musí mít na jedoucím vozidle rozsvícena buď obrysová světla a potkávací světla nebo obrysová světla a světla pro denní svícení." Většina odborníků se ale domnívá, že pro vlastní bezpečnost, je lepší svítit celoročně. Toto nařízení zatím v České republice neplatí.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Liberecký kraj: bohaté centrum táhne zaostávající periferie. Navzdory železnici jak za císaře pána
-
Stavbě miliardového sarkofágu přes hořící haldu stále chybí razítka. Diamo musí dopracovat dokumentaci
-
Stanjura: Máme šest nástrojů na snížení dotací podporovaných zdrojů. Budou to desítky miliard dolů
-
Náhradní mateřství je na vzestupu, ale pořád ne legální. Známe příběhy žen, které to riskly