Dlažební pravidla. Architekti v Brně chystají plán pro chladnější centrum města
Lepší světlý kámen než tmavý beton. Takovým pravidlem by se od příštího roku měly řídit rekonstrukce náměstí a ulic v brněnské památkové rezervaci. Novou metodiku pro standardy dlažby připravuje Kancelář architekta města Brna. Není to jen kvůli estetice, ale i kvůli ochlazení ulic v tropických dnech.
Jak ochladit rozpálené ulice velkých měst v horkém létě? Pomáhat nemusí jen stromy, zeleň nebo voda či stín. Teplotu dokáže snížit i vhodně vybraná dlažba. Právě na tu se teď zaměřuje Kancelář architekta města Brna. Její experti sepisují závazná pravidla pro to, jak do budoucna dláždit ulice a náměstí v městské památkové rezervaci.
Rozdíly jsou patrné i ve dnech, kdy je venku těsně pod třiceti stupni Celsia. „Rozdíly jsou při tropických teplotách až kolem deseti stupňů. Takhle to i změřili ve Vídni, se kterou na tom spolupracujeme s tamější správou komunikací,“ upozorňuje vedoucí oddělení Veřejný prostor Kanceláře architekta města Brna David Zajíček. Digitálním teploměrem zamířil na dvě dlažební kostky položené hned vedle sebe na piazzetě před Janáčkovým divadlem. Světlejší betonová sálala teplo 33,2 stupně, vedlejší tmavší, taky betonová, 35 stupňů. Aplikace v mobilním telefonu hlásila v tomto místě průměrnou venkovní teplotu 27 stupňů.
„Tento prostor je řešený skvěle. Převažuje tu světlá dlažba, je tu kašna, rostou tu stromy. Toto je princip, kterým by se Brno mělo ubírat,“ chválí architekt prostranství před divadlem.
Dlažební standard zatím jen pro památkovou rezervaci
Na dlažbu se v kanceláři architekta začali zaměřovat kvůli nedávné rekonstrukci Solniční ulice v historickém centru. „Zjistili jsme, že neexistuje žádný standard pro dlažby ve městě. Velmi jsme usilovali o to, aby v centru města byl použitý kámen, protože ten původní projekt obsahoval asfaltový povrch a betonovou dlažbu,“ zdůvodňuje prvotní pohnutky.
Z nich teď vzniká manuál, který bude závazný pro celou městskou památkovou rezervaci. „Standard bude vymahatelný památkáři i Brněnskými komunikacemi, se kterými spolupracujeme. A protože městská památkové rezervace je poměrně velká, tak jsme ulice rozdělili do několika kategorií. Někde vyžadujeme kamenné povrchy, ale někde připouštíme i betonové povrchy,“ ujišťuje Zajíček.
Podle něj je možné, že by taková pravidla mohla platit i mimo rezervaci, k tomu ale ještě povede delší cesta. „Chtěli bychom zkusit pilotní projekt. V přípravě je víc rekonstrukcí ulic, hlavně městských tříd, kde bychom to chtěli zkusit. Když to bude vyhovovat a fungovat, chtěli bychom tyto standardy rozšířit na všechny městské třídy, tedy ulice, kudy jezdí tramvaj, ale ideálně do celého města,“ dodává architekt.
Standardy pro dlažbu v centru chce mít Kancelář architekta města Brna hotové do konce letoška tak, aby byly příští rok platné.
Související
-
Deset let bez kolaudace. Hluk u Královopolského tunelu v Brně silničáři znovu změří v září
Před deseti lety řidiči poprvé projeli otevřeným Královopolským tunelem v Brně. Stavba tehdy ale nebyla zkolaudovaná, což stále platí i deset let poté.
-
„Podpora města je dobrá.“ V Brně narostl počet aktivních cyklistů, častěji využívají sdílená kola
Cyklistů v Brně přibývá, stále víc využívají sdílená kola. Vyplývá to ze statistik firem Rekola a Nextbike, které začal magistrát před čtyřmi měsíci podporovat.
-
Auta ničí dlažbu v historickém centru Brna. S opravami se ale v nejbližší době nepočítá
Dlažby ulic v historickém centru Brna jsou ve stále horším stavu. Ničí ji hlavně auta. Kameny jsou na řadě míst uvolněné, nebo vytržené.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Škody budou v řádech stovek milionů. Čekáme, jak dopadne poslední mrazivá noc, říká prezident vinařů
-
Inspekce obvinila opilého policistu a jeho partnerku po incidentu v baru, kde napadli několik dívek
-
Ministryně pro vědu a výzkum Langšádlová končí. Rozhodla se podat demisi
-
Dluh narůstá, ale společnost nemá žádné příjmy. Likvidátor firmy Salia Group navrhuje její konkurz