Dílny se vrací do škol, mnohde po dlouhé pauze

Na základní školy se vrací dílny, příští rok je obnoví třeba v Ratíškovicích na Hodonínsku.

Dláto, pila, hoblík nebo kladivo? Pro některé dnešní školáky jsou to nástroje, které znají pouze z obrázků v učebnicích. Základní školy proto začínají obnovovat své dílny. Žákům mají pomoci nejen zlepšit zručnost, ale taky pomoct při výběru střední školy. Řemeslníků totiž v České republice stále ubývá.

Zvuky dílen se příští rok vrátí například do základní školy v Ratíškovicích na Hodonínsku. Ve škole je začnou učit po desetileté pauze. Na nový předmět se těší šesťák Šimon Kotásek.

„Cokoliv rukodělného mě baví, třeba kdybychom dělali nějaké kusy nábytku. Ale hlavně mě baví ta elektronika. Určitě se těším,“ komentuje to šesťák Šimon Kotásek.

„Ne vyloženě něco technického, to ne. Třeba stloukat nějaké budky. To zní zajímavě,“ říká čtrnáctiletá Daniela Uherková. S rukodělným předmětem se setká už v tomto pololetí. Letos na jaře budou ratíškovické děti poprvé vysazovat byliny a zeleninu do nových školních záhonů.

Na pravé dílny si v Ratíškovicích počkají ještě rok. Teprve poté, co na pozemku školy vyroste nová budova.

„Snažili jsme se do přístavby zakomponovat dílny, přípravnu materiálů, další učebnu počítačů. Takzvané čisté dílny, kde by žáci mohli využívat stavebnice, dělat různá technická měření. A taky bychom tam chtěli ještě jazykovou učebnu,“ popisuje plány Josef Hanák, ředitel základní školy v Ratíškovicích.

Stavba bude zvláštní svým vzhledem. „Původně jsem si myslel, že prosklená skla budou matná a na nich bude silueta stromů. Ale pak jsem byl vyveden z omylu, že dokonce to budou nosné konstrukce,“ usmívá se Hanák.

Pracovní četa obce dnes s lesníky vyráží do nedalekého lesa pokácet vytipované duby. Ty ponesou konstrukci nového pavilonu.

Z ratíškovické školy dílny zmizely, když původní učebna přestala vyhovovat hygienickým normám. Na jiných školách se jejich zrušení vyhnuli. Třeba v Moravském Krumlově na Znojemsku. V základní škole na Klášterním náměstí předmět vyučují bez přestávky desítky let.

„Snažím se dělat tu náplň tak, aby to byly výrobky účelové. To znamená, aby děcka, když si výrobek odnesou domů, mohly tu věc doma použít,“ říká Milan Toufar, který dílny učí čtyři roky. Děti vyrábějí stoličky, truhly nebo podnosy.

Ve školách věří, že výuka dílen přivede více dětí i ke studiu učňovských technických oborů.

autor: Alžběta Nečasová
Spustit audio