Další velká zkouška pro brněnské řidiče a cestující: začne uzavírka Dornychu

Pohled na křižovatku ulic Dornych (vlevo) a Plotní. Koleje, které teď vedou po Dornychu povedou po skončení prací ulicí Plotní dál do Komárova.
Pohled na křižovatku ulic Dornych (vlevo) a Plotní. Koleje, které teď vedou po Dornychu povedou po skončení prací ulicí Plotní dál do Komárova.

Přeložení tramvajové trati z Dornychu do Plotní ulice v Brně začne naplno v pondělí 12. března. Veškerá doprava začne od tohoto data jezdit právě ulici Plotní, která vede od autobusového nádraží Zvonařka směrem na Komárov. Tramvajovou dopravu do Komárova a zpět na dva a půl roku nahradí autobusy.

Zástupci Brna a dopravního podniku včera představili objízdné trasy, které budou v prvních měsících oprav platit.

Všichni, kdo budou z centra Brna mířit na jih, by měli se začátkem uzavírky počítat s komplikacemi a zdržením. Ulice Dornych totiž bude až na výjimky od křižovatky s ulicí Plotní neprůjezdná - auta ale stále budou mít přístup třeba k tamnímu obchodnímu domu.

První rok oprav budou moct řidiči jezdit po Plotní ulici, na kterou se uzavírka z Dornychu přesune až příští rok. Plotní ulice jako jedna z hlavních spojnic centra města od jihu a dálnice D2 je už teď dost vytížená, denně tudy projedou tisíce aut.

Proto magistrát zřídí další objízdné trasy, třeba po Masné ulici a Černovickém nábřeží.

„Druhou objízdnou trasou zejména ve směru z centra je ulice Masná a předpokládáme i objízdné trasy obousměrně ulicí Černovická a také ve směru z centra po ulici Opouštěná a ulici Heršpická. Samozřejmě jako objízdnou trasu předpokládáme dálnici D1 ve směru z centra a potom dále pro cíl Bratislava a Ostrava,“ přibližuje vedoucí projektant firmy Znakom Petr Ošmera.

Na podrobné plánky objížděk pro automobilovou i hromadnou dopravu se podívejte v galerii:

Když tedy bude řidič potřebovat jet třeba z Galerie Vaňkovka do Břeclavi po dálnici D2, může buď jet po Opuštěné ulici, zatočit doleva na Heršpickou, najet na dálnici D1 na 194. kilometru a pak se na D2 napojit ze sjezdu o dva kilometry dál. Další varianta vede přes Hladíkovu a Ostravskou ulici směrem na Vyškov a poté přes Černovickou, kde se řidiči napojí u tramvajové smyčky v Komárově. V obou případech to znamená několikakilometrovou zajížďku.

Tramvaje do Komárova vůbec nepojedou, nahradí je autobusy

Změny čekají i cestující hromadné dopravy. V první fázi oprav se cestující svezou na smyčku u autobusového nádraží Zvonařka. Hlavním přestupním uzlem se pro ně stane Úzká ulice.

Odtud na jih Brna pojedou náhradní autobusy linky x12. Brněnský dopravní podnik také posílí nebo upraví trasu dalších autobusových linek, konkrétně linku 40, 48, 50 a 63. Zastavovat budou nově u Železniční ulice, což bude částečná náhrada zastávek v Kovářské a Svatopetrské ulici. Další přestupní uzel bude u Mariánského náměstí. Jinou trasou pojedou autobusy linky 67.

„Pro obsluhu CTParku Ponávka bude linka 67 mezi Komárovem a hlavním nádražím vedena alternativní trasou, a to ulicí Černovickou, po Černovickém nábřeží ulicí Masnou a Křenovou. To bude alternativní trasa k Plotní a především bude sloužit lidem, kteří pracují v té oblasti mezi Dornychem a Masnou ulicí tak, aby neměli velkou docházkovou vzdálenost k autobusům na ulici Plotní,“ upřesňuje provozní ředitel dopravního podniku Jan Seitl.

Brněnský magistrát chce na objízdné trasy upozorňovat řidiče ideálně na všech hlavních příjezdech do města. Zástupci radnice aktuálně řeší podmínky umístění dopravní informace třeba na billboardy nebo jiné reklamní poutače například na mostech.

Přesunutí kolejí na Plotní ulici má zlepšit cestování hromadnou dopravou

Hlavní práce zahrnují přesunutí tramvajových kolejí z Dornychu do Plotní ulice. To má lidem zkrátit cestování hromadnou dopravou a taky zlepšit přístup k autobusovému nádraží Zvonařka, u kterého bude nová zastávka.

Další nová zastávka bude v Železniční ulici a dopravní podnik nechá opravit i zastávky Úzkou a Konopnou. Dělníci pod zemí rozšíří kanalizaci, horkovody a další sítě, opraví i silnici. Auta pak nově mezi Svatopetrskou a Úzkou ulicí pojedou přes Dornych v obou směrech ve dvou pruzích. Rekonstrukce vyjde na jednu miliardu a dvě stě milionů korun a potrvá dva a půl roku.

Spustit audio
autoři: Tomáš Kremr, Veronika Skálová

Související